Stworzono cząsteczkę chroniącą mózg przed wysokimi cukrami

| Medycyna
gringer (David Eccles), CC

Specjaliści z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie stworzyli cząsteczkę, która chroni mózg przed szkodliwym wpływem wysokiego poziomu cukru. Izraelczycy mają nadzieję, że wyeliminuje ona podwyższone ryzyko rozwoju demencji lub choroby Alzheimera u diabetyków.

Ostatnie badania wskazują, że wysokie stężenia glukozy we krwi diabetyków i niediabetyków stanowią czynnik ryzyka demencji, zaburzeń poznawczych i pogorszenia funkcji mózgu. Poza tym wiadomo, że w porównaniu do niecukrzyków, u osób zmagających się z tą chorobą ryzyko zapadnięcia na alzheimera jest 2-krotnie wyższe. Na szczęście wszystko wskazuje na to, że Izraelczykom udało się zidentyfikować szlak neurozapalny, który może odpowiadać za opisane wyżej zjawiska. Co istotne, naukowcy zaproponowali także potencjalną metodę leczenia.

Zespół prof. Daphne Atlas prowadził eksperymenty na szczurach. Próbowano zbadać mechanizm odpowiedzialny za zmiany zachodzące w mózgu pod wpływem wysokich cukrów. U gryzoni z cukrzycą stwierdzono wysoką aktywność enzymów zwanych kinazami MAPK (ułatwiają one reakcje komórkowe na różne bodźce, prowadząc do aktywności zapalnej neuronów i wczesnej ich śmierci).

Gdy chorym zwierzętom raz dziennie przez miesiąc wykonywano zastrzyki z rozyglitazonu, następowało znaczące obniżenie aktywności MAPK i ograniczenie procesów zapalnych w mózgu. Akademicy uważają, że to pierwszy jednoznaczny dowód na funkcjonalny związek między wysokim poziomem glukozy i aktywacją tego specyficznego szlaku zapalnego w mózgu.
W ciągu kilku ostatnich lat prof. Atlas opracowała serię peptydów naśladujących działanie tioredoksyny (ang. thioredoxin-mimetic peptides, TXM). Ich rola polega na chronieniu komórek przed wczesną śmiercią wskutek aktywacji szlaków zapalnych. TXM okazały się skuteczne w wielu modelach zwierzęcych - zapobiegały szkodliwej aktywacji MAPK. Po podaniu szczurom z cukrzycą jeden z peptydów - TXM-CB3 - znacząco zmniejszał aktywność kinaz i ograniczał przyspieszone obumieranie komórek mózgu. Oznacza to, że cząsteczka pokonała barierę krew-mózg i poprawiła kondycję neuronów (mimo nadal wysokich cukrów).

Po sukcesach w czasie badań na zwierzętach mamy nadzieję przetestować potencjalne korzyści zastosowania TXM-CB3 w leczeniu cukrzycopochodnych zaburzeń poznawczych [...] u ludzi.

Cząsteczka została opatentowana.