Budowa skrzydeł daje fory samicom monarchów

SD Dirk, CC

W studium porównującym cechy fizyczne samic i samców danaidów wędrownych (Danaus plexippus) wykazano, że choć samice mają mniejsze skrzydła i mięśnie lotne, ich skrzydła są grubsze i unoszą mniejszą wagę w przeliczeniu na jednostkę powierzchni (cal kwadratowy). Dzięki temu są bardziej wytrzymałe i w locie zapewniają lepsze osiągi.

Oba te elementy odgrywają ważną rolę w determinowaniu wyników migracji. Dotąd nie mieliśmy pojęcia, czemu samice są lepszymi lotnikami od samców, ale to studium pozwala rozwiązać tę kwestię - opowiada Andy Davis z Uniwersytetu Georgii.

W ramach eksperymentu Davis i student Michael Holden mierzyli skrzydła i inne części ciała 47 samców i 45 samic monarcha, skupiając się głównie na cechach ważnych dla latania, w tym na stosunku rozmiarów skrzydeł do wielkości ciała, wielkości mięśni lotnych czy grubości skrzydeł.

Spodziewaliśmy się, że odkryjemy, że samice mają większe mięśnie lotne, tymczasem było dokładnie na odwrót. Największe mięśnie miały samce - opowiada Holden. Analizy pokazały jednak, że ciała samic są lżejsze w stosunku do rozmiaru skrzydeł, co oznacza, że skrzydła unoszą mniejszą masę. Dzięki temu lot samic jest bardziej wydajny. [...] Przy każdym uderzeniu skrzydeł samice zużywają mniej energii do przesunięcia ciała.

Dodatkowo skrzydła samic są znacząco grubsze, co zmniejsza ryzyko złamania lub starcia w czasie migracji.

Duet naukowców zebrał duży zasób danych nt. parametrów lotu danaidów. Uważamy, że nasze prace przyczynią się do lepszego zrozumienia cyklu migracji i będą stanowić punkt odniesienia dla kolejnych badaczy [...] - podsumowuje Davis.

danaidy wędrowne monarchy migracja lot skrzydła mięśnie lotne Andy Davis Michael Holden