Tłuszcze, które zjadamy, wpływają na losy komórek macierzystych

| Medycyna
laRuth, CC

Rodzaj spożywanego tłuszczu wpływa na to, czy komórki macierzyste przekształcą się w komórki kościotwórcze (osteoblasty), czy adipocyty.

W ramach najnowszego studium Allison Skinkle z Rice University i jej współpracownicy z Uniwersytetu Teksańskiego w Houston oceniali wpływ różnych tłuszczów na mezenchymalne komórki macierzyste (ang. mesenchymal stem cells, MSC), które występują w wielu tkankach organizmu, np. w mięśniach, tkance tłuszczowej, chrząstkach czy ścięgnach. Amerykanie zauważyli, że tłuszcze z diety mogą remodelować błony komórkowe i w ten sposób wpływać na przekształcanie komórek macierzystych w dojrzałe komórki.

Tłuszcze, które spożywamy, takie jak cholesterol, tłuszcze nienasycone i olej rybi, są włączane w błony naszych komórek i drastycznie zmieniają ich skład oraz działanie - wyjaśnia Ilya Levental.

Zespół określał skład lipidowy MSC, kiedy te przekształcały się w komórki kości bądź adipocyty. Okazało się, że w błonach tych pierwszych znajdowało się szczególnie dużo pewnego wielonienasyconego kwasu omega-3 - kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Jego źródłem są glony, a także ryby, które się nimi odżywiają. Eksperymenty zademonstrowały, że dodatek wielonienasyconego kwasu omega-3 do mezenchymalnych komórek macierzystych popycha je do różnicowania w osteoblasty.

To fundamentalne badanie pomaga w wyjaśnieniu, czemu rybie tłuszcze wpływają korzystnie na pacjentów z osteoporozą [...] - zaznacza Levental.

Skinkle tłumaczy, na czym polegała jej praca. By wyliczyć, jak bardzo osteogeniczne lub adipogeniczne są komórki, robiłam zdjęcia i określałam różne parametry, np. [...] tworzenie kropel lipidów. Amerykanie podkreślają, że w pewnym sensie naprawdę jesteśmy tym, co jemy, bo wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 kierują różnicowaniem fenotypu błony komórkowej MSC.

dieta kwas dokozaheksaenowy DHA błona komórkowa mezenchymalne komórki macierzyste lipidy osteoblasty adipocyty Allison Skinkle