Wydawanie bez wydawnictw

| Technologia
Amazon

Książki elektroniczne robią wielką karierę, a wraz z nimi coraz popularniejsze staje się przejmowanie przez autora roli wydawcy. W Wielkiej Brytanii samodzielnie publikowane książki stanowią coraz większą część rynku.

Z badań firmy Bowker Market Research dowiadujemy się, że samodzielnie wydawane e-booki stanowiły 2% wszystkich książek sprzedanych w Wielkiej Brytanii. Jeśli jednak z danych usuniemy książki papierowe, to okaże się, że wśród książek elektronicznych odsetek samodzielnie wydanych dzieł wynosi aż 12%. Wzrasta on do 14% wśród książek dla dorosłych, a w takich gatunkach jak kryminały, romanse i książki humorystyczne wynosi ponad 20%. Jedynie 3% książek elektronicznych dla dzieci zostało wydanych przez samych autorów.

Specjaiści zwracają uwagę, że olbrzymia większość samodzielnie wydawanych książek to dzieła kompletnie bezwartościowe, a znacznej części autorów nie udaje się niemal niczego sprzedać. Zdaniem Andrew Franklina, dyrektora Profile Books, wydawcy mają olbrzymią rolę do odegrania. Potrafią bowiem ocenić wartość książki i jej rynkowe szanse, wiedzą jak je profesjonalnie przygotować.
Potwierdzeniem jego słów mogą być dane uzyskane przez Bowker Market Research. Okazuje się bowiem, że dla osób, które kupują samodzielnie wydane e-booki najważniejszym czynnikiem jest ich niska cena. Natomiast osoby, które kupiły e-booki wydane za pośrednictwem profesjonalnych wydawców, za najważniejsze uznają autora, temat, a cenę umieściły na trzecim miejscu.

Kobiety kupują samodzielnie wydane książki częściej, niż mężczyźni. Stanowia one 68% klientów autorów-wydawców. Osoby, które kupują takie książki to zwykle osoby, które czytają więcej niż przeciętnie.

e-book książka wydawca autor