Przyjazny środowisku filtr powietrza o niespotykanych właściwościach

| Technologia
WSU

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Waszyngtonu opracowali sojowy filtr powietrza, który wychwytuje tlenek węgla czy formaldehyd (dotychczasowe filtry tego nie potrafiły).

Amerykanie współpracowali z kolegami z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Pekinie. Do stworzenia taniego, biodegradowalnego filtra wykorzystano czyste białko sojowe i bakteryjną celulozę.

Zła jakość powietrza to czynnik ryzyka różnych chorób, w tym astmy, chorób serca czy raka płuc. Dostępne w handlu oczyszczacze powietrza usuwają drobne cząstki pochodzące z sadzy, dymu czy spalin. W niektórych częściach świata skażenie może jednak obejmować także niebezpieczne gazy, w tym tlenek węgla, formaldehyd czy dwutlenek siarki.

Typowe filtry, które zazwyczaj wykonuje się z włókien tworzyw sztucznych o średnicy rzędu mikronów, fizycznie zatrzymują drobne cząstki, nie są jednak zdolne do chemicznego związania substancji lotnych. Ponieważ wytwarza się je z produktów ropopochodnych czy szkła, prowadzą do wtórnego zanieczyszczenia.

Nowy materiał na filtry jest tani (oczyszczone białko sojowe i bakteryjna celuloza są już wykorzystywane m.in. w opatrunkach lub materiałach do regeneracji tkanek). Amerykańsko-chiński zespół podkreśla również, że w soi występuje wiele grup funkcyjnych; zawiera ona np. 18 rodzajów grup aminowych. By grupy były bardziej wyeksponowane i łatwiej wyłapywały zanieczyszczenia, białko sojowe poddano działaniu kwasu akrylowego. Dzięki temu filtr może usunąć niemal wszystkie cząstki i związki chemiczne.

Zwłaszcza w silnie zanieczyszczonych środowiskach ludzie oddychają mieszaniną o nieznanym składzie. Duża liczba grup funkcyjnych białka sojowego jest jednak w stanie przyciągać wiele różnych substancji.

Dużym plusem nowego filtra jest to, że soja należy do najbardziej rozpowszechnionych upraw na świecie.

filtr białko sojowe celuloza tlenek węgla formaldehyd