Fitoplankton pod lodem Arktyki

Don Perovich/U.S. Army Cold Regions and Engineering Laboratory

Naukowcy z NASA dokonali na Oceanie Arktycznym tak niespodziewanego odkrycia, że przyrównali je do napotkania lasu deszczowego w środku pustyni. Podczas ekspedycji ICESCAPE (Impacts of Climate on EcoSystems and Chemistry of the Arctic Pacific Environment) badano wody mórz Czukockiego i Beauforta. Naukowcy chcieli przekonać się, jak zmiany klimatyczne wpływają na biologię, ekologię i biogeochemię oceanów.

Pod cienką warstwą lodu uczeni trafili na wody niezwykle bogate w fitoplankton. Już samo jego znalezienie jest sporą niespodzianką, gdyż dotychczas sądzono, że fitoplankton może rozwinąć się tylko na wodach wolnych od pokrywy lodowej. Tymczasem szczegółowe badania potwierdziły, że nie napłynął on z innych obszarów, ale rozwija się tam, gdzie go znaleziono. To jednak nie koniec niespodzianek. Okazało się, że fitoplanktonu błyskawicznie przybywa. Zwykle na otwartych wodach jego ilość zwiększa się dwukrotnie w ciągu 2-3 dni. Pod lodem każdego dnia było go dwukrotnie więcej niż poprzedniego. Uczeni oceniają, że produkcja fitoplanktonu pod lodem może być nawet 10-krotnie większa niż w pobliskich otwartych wodach.

Kevin Arrigo/Stanford University NASA

W badanych przez NASA polarnych wodach stwierdzono jedną z najwyższych zmierzonych w historii koncentracji fitoplanktonu.

Szybko rozwijający się fitoplankton potrzebuje dużych ilości dwutlenku węgla. Najnowsze odkrycie wskazuje, że należy ponownie ocenić ilość tego gazu obecną w wodach Arktyki.

Uczeni uważają, że fitoplankton pojawił się pod lodem w związku z globalnym ociepleniem, które spowodowało, iż z coraz cienszej pokryty lodowej znika śnieg, blokujący promienie słoneczne, które teraz mogą dosięgnąć powierzchni wody.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze, czy fitoplankton pojawił się pod lodem na większa skalę, może to mieć poważne konsekwencje dla całego ekosystemu Arktyki. Stanowi on bowiem pożywienie mniejszych organizmów, którymi z kolei żywią się coraz większe. Zmiany w czasie zakwitania fitoplanktonu mogą spowodować, że gatunki migrujące, takie jak np. walenie, będą miały poważne problemy, by zdobyć pożywienie, gdyż cały ich cykl życiowy jest dostosowany do obecnych terminów pojawiania się pożywienia.

fitoplankton. Morze Czukockie Morze Beauforta NASA. globalne ocieplenie