Fruktoza silniej aktywuje ośrodki nagrody

| Psychologia
KopalniaWiedzy.pl

Fruktoza zwiększa odpowiedź mózgowych ośrodków nagrody na wskazówki związane z jedzeniem.

Jak tłumaczą naukowcy, za współczesną epidemię nadwagi i otyłości odpowiadają zmiany w trybie życia i diecie. Szczególne obawy wzbudza wzrost spożycia fruktozy (głównie w postaci syropu glukozowo-fruktozowego).

Co istotne, spożycie fruktozy prowadzi do mniejszych wzrostów krążących hormonów sytości niż spożycie glukozy. Ponadto bezpośrednie podanie fruktozy do mózgu wywołuje u gryzoni żerowanie, a analogiczne podanie glukozy prowadzi do uczucia sytości.

Wstępne badania na ludziach pokazały, że tylko glukoza zmniejsza aktywność podwzgórza (zdarzenie to wiąże się z metaboliczną sytością).

Zespół Kathleen Page z Uniwersytetu Południowej Kalifornii zwiększył nasz stan wiedzy na ten temat, wykorzystując funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI). Amerykanie oceniali reakcje mózgu i motywację do jedzenia w sytuacji, gdy 24 ochotników obojga płci w wieku od 16 do 25 lat oglądało zdjęcia jedzenia (np. ciasta czekoladowego) po wypiciu napoju zawierającego glukozę albo fruktozę.

Badani oglądali fotografie wyświetlane w skanerze i mówili, ile chcieliby zjeść. Wskazówki pokarmowe aktywowały jądro półleżące - jeden z ośrodków nagrody - i nasilały zachcianki. Pobudzenie jądra półleżącego było większe po wypiciu napoju z fruktozą. W porównaniu do napoju z glukozą, ten pierwszy skutkował większym uczuciem głodu i motywacją do jedzenia.

fruktoza glukoza ośrodki nagrody jądro półleżące jedzenie motywacja aktywacja Kathleen Page