Gołębie odróżniają słowa od niesłów

anniejay (Anne Jacko), CC

Przetwarzając wzrokowo kombinacje liter, gołębie mogą się nauczyć odróżniania prawdziwych słów i niesłów.

Naukowcy z Uniwersytetu Otago i Ruhr-Universität Bochum odkryli, że gołębie wypadają w tego typu zadaniach podobnie do pawianów. Odkrycie zdolności ortograficznych u 1. gatunku nienaczelnych opisano na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Podczas eksperymentów gołębie trenowano, by dziobały na ekranie 4-literowe angielskie wyrazy albo symbol, gdy wyświetlał się 4-literowy niewyraz, np. URSP. Naukowcy stopniowo dodawali elementy. W ten sposób 4 ptaki zbudowały słowniki składające się z 26-58 wyrazów i ponad 8 tys. niesłów.

By sprawdzić, czy gołębie naprawdę uczyły się odróżniać wyrazy, czy raczej je zapamiętywały, naukowcy wprowadzili słowa, których ptaki nigdy nie widziały. Gołębie poprawnie identyfikowały nowe elementy jako słowa (wskaźnik trafień przewyższał przypadkowe wybory). Dr Damian Scarf z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Otago uważa, że ptaki dokonały tego dzięki spostrzeżeniu, że bigramy, czy pary liter takie jak "EN" i "AL", są częściej związane ze słowami niż niesłowami.

Gołębie, które dzieli od ludzi 300 mln lat ewolucji i odmienna architektura mózgu, wykazują tak zdumiewającą umiejętność jak przetwarzanie ortograficzne - dodaje prof. Onur Güntürkün z Ruhr-Universität Bochum.

gołębie słowa symbol odróżniać zdolności ortograficzne bigramy Damian Scarf Onur Güntürkün