Krowy na oregano

tibbygirl, CC

Naukowcy uważają, że by zmniejszyć ilość metanu wytwarzanego przez bakterie z żwacza krów, można dodać do paszy oregano (lebiodkę).

Jak podkreśla Kai Grevsen z Uniwersytetu w Aarhus, greckie oregano (Origanum vulgare ssp. hirtum) to podgatunek typowo śródziemnomorski, który cechuje się bardzo wysoką, bo 2,30–7,40% zawartością olejku eterycznego o właściwościach bakteriobójczych. [Naszym] celem jest wykazanie, że za pomocą dodatku organicznego oregano można zmniejszyć emisję metanu aż o 25%.

W ramach 4-letniego studium Duńczycy ocenią, jak krowy reagują na różne ilości lebiodki, jak powinno się uprawiać ekologiczne oregano i czy lepiej stosować lebiodkę suszoną, czy kiszonkę. Najpierw eksperymenty będą prowadzone w komorach metanowych na krowach z przetokami, a później na ekologicznych farmach.

Grevsen dodaje, że uniwersytet współpracuje z ekologicznym hodowcą ziół, który udostępni swoje pola i suszarnie, umożliwiając m.in. badania nad oregano, które zarówno dawałoby duże plony, jak i zawierało dużo olejku eterycznego.

Choć projekt ma przede wszystkim ograniczyć emisję gazu cieplarnianego, skorzystają na nim także hodowcy. Wcześniejsze badania sugerowały, że lebiodka może poprawiać skład mleka (profil kwasów tłuszczowych), dlatego farmy biorące udział w studium będą badać smak uzyskiwanego mleka.

greckie oregano olejek eteryczny żwacz krowy lebiodka metan Kai Grevsen