Przełom dotyczący raka trzustki

| Medycyna
GreenFlames09, CC

Stosując białko E47, można przekształcić komórki raka trzustki w prawidłowe komórki. E47 wiąże się ze specyficznymi sekwencjami DNA i kontroluje geny biorące udział we wzroście i różnicowaniu.

Po raz pierwszy wykazaliśmy, że nadekspresja pojedynczego genu może zmniejszyć potencjał guzotwórczy komórek gruczolakoraka trzustki i reprogramować je w kierunku pierwotnego typu komórek. [Wszystko wskazuje więc na to, że] komórki rakowe zachowują pamięć genetyczną, którą możemy wykorzystać - podkreśla dr Pamela Itkin-Ansari z Sanford-Burnham Medical Research Institute.

Amerykanie wyhodowali linie komórek przewodowego gruczolakoraka trzustki, które produkowały większe niż normalnie stężenia E47. Okazało się, że podwyższona ilość E47 powodowała, że komórki zatrzymywały się w fazie G0/G1 cyklu komórkowego i różnicowały z powrotem do fenotypu komórek zrazikowych.

Badania na modelu mysim pokazały, że w porównaniu do komórek rakowych niepoddawanych żadnym zabiegom, zdolność reprogramowanych komórek do tworzenia guza była dużo mniejsza.

Obecnie groczulakorak trzustki jest leczony cytostatykami, lecz średnie przeżycie zdiagnozowanych pacjentów wynosi zaledwie pół roku, a poprawę mierzy się w dniach. Odkrycie, że możemy różnicować komórki rakowe z powrotem do niezagrażającego fenotypu, jest więc zachęcające - podsumowuje prof. Andrew M. Lowy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.

groczulakorak trzustki fenotyp różnicowanie komórki zrazikowe E47 nadekspresja gen Pamela Itkin-Ansari Andrew M. Lowy