Zdeformowane jądra chłodzą neutrina

| Astronomia/fizyka
Tony Piro, California Institute of Technology

Do niedawna naukowcy sądzili, że reakcje jądrowe zachodzące w skorupie gwiazdy neutronowej biorą udział w ogrzewaniu jej powierzchni. Tymczasem Hendrik Schatz i jego zespół z Michigan State University (MSU) opublikowali w Nature wyniki swoich teoretycznych obliczeń, z których wynika, że w skorupie istnieją nieznane dotychczas warstwy, gdzie dochodzi do... gwałtownego ochładzania neutrin.

Te warstwy są położone dość płytko pod powierzchnią. Ciepło, które dociera do nich z wnętrza gwiazd, nigdy nie przedostaje się na powierzchnię - mówi Schatz. Uczony przyznaje, że takie odkrycie stawia więcej pytań niż daje odpowiedzi. To całkowicie zmienia sposób, w jaki myślimy o gorącej powierzchni gwiazd - dodaje.

Zespół Schatza odkrył, że chłodzenie ma związek z kształtem jąder atomowych. Wiele jąder jest kulistych, co zapobiega chłodzeniu neutrin. W tym przypadku jądra są prawdopodobnie zdeformowane, przypominają piłkę do futbolu amerykańskiego - powiedział Sanjib Gupta, współautor badań.

Naukowcy zwracają uwagę, że ich odkrycie przyda się podczas prac w Facility for Rare Isotope Beams (FRIB). To instytut badawczy Departamentu Energii, który powstaje właśnie na kampusie MSU. Jego zadaniem jest prowadzenie prac właśnie nad takimi zdeformowanymi jądrami.

W skład grupy Schatza wchodzili uczeni z Los Alamos National Laboratory, University of Notre Dame, Oak Ridge National Laboratory, University of Tennessee, University of Washington, Universidade de São Paulo oraz indyjskiego IIT Ropar.

gwiazda neutronowa ogrzewanie chłodzenie neutrino jądro skorupa