Indyka udomowiono wcześniej niż sądziliśmy

| Humanistyka
Wade Franklin

Indyk, jeden z najpopularniejszych ptaków hodowlanych na świecie, został udomowiony ponad 1000 lat wcześniej niż dotychczas sądzono. Naukowcy z University of Florida zbadali indycze kości z gwatemalskiego stanowiska archeologicznego El Mirador. To najwcześniejszy dowód na udomowienie indyka przez Majów.

Erin Thornton, główny autor badań, mówi, że odkrycie jest też o tyle znaczące, iż Majowie nie udomowili zbyt wielu zwierząt. Zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, a mięso pozyskiwali głównie dzięki polowaniom.

Szczegółowe badania kości wykazały, że indyk należał do gatunku Meleagris gallopavo gallopavo. To gatunek wywodzący się z centralnego i północnego Meksyku, spoza terytorium Majów. I to właśnie ten gatunek trafił z czasem do Europy. Odkrycie kości dowodzi, że pomiędzy północą i centrum dzisiejszego Meksyku, a ziemiami zamieszkanymi przez Majów, handel zwierzętami miał miejsce już w okresie późnym przedklasycznym (300 p.n.e. - 100 n.e.).

Odkrycie to przynosi ważne konsekwencje dla naszego rozumienia sposobu życia Majów, gdyż pokazuje, że mieli dostęp do stałych zasobów żywności. Odkryte kości indycze pochodzą z miejsca ceremonialnych ofiar, znalazły się tam zatem w wyniku odbywanych przez elitę rytuałów poświęcenia, posiłku lub festynu - mówi Thornton. Udomowienie roślin i zwierząt wskazuje na znacznie bardziej intensywne interakcje pomiędzy przyrodą a człowiekiem. W ten sposób człowiek celowo zarządza i modyfikuje swoje środowisko - dodaje uczony.

Naukowcy nie wiedzą, czy indyki zostały zabite wkrótce po ich przywiezieniu, hodowane na miejscu czy ten np. służyły jako środek wymiany handlowej. Stanowisko El Mirador nie dało dotychczas odpowiedzi na te pytania.

Co ciekawe kości odkopano w El Mirador w latach 80. ubiegłego wieku. Przez długi czas znajdowały się w muzeum, a w 2004 roku wysłano je Thorntonowi z prośbą o szczegółowe badania i identyfikację.

indyk udomowienie Gwatemala Majowie