Chcesz być męski? Jedz jogurt

| Zdrowie/uroda
cfiesler (Casey Fiesler), CC

W ubiegłym roku uczeni z MIT-u rozpoczęli badania, których celem było lepsze zrozumienie wyników, które wcześniej uzyskali naukowcy z Uniwersytetu Harvarda. Jednak specjaliści z MIT-u zauważyli pewien niespodziewany efekt spożywania jogurtu przez myszy.

Na Harvard University badano wpływ jogurtu na otyłość. Susan Erdman, która specjalizuje się w biologii nowotworów, oraz genetyk ewolucyjny Eric Alm, oboje z MIT-u, postanowili powtórzyć wyniki tych badań. Zaangażowali do nich 40 samic i 40 samców myszy. Część z nich karmili bogatą w tłuszcze, a ubogą w błonnik i składniki odżywcze dietą, symulującą „śmieciowe“ jedzenie. Druga grupa spożywała pokarmy typowe dla myszy. Później części zwierząt z każdej z grup zaczęli uzupełniać dietę jogurtem.

Najpierw Alm i Erdman zauważyli, że futro zwierząt spożywających jogurt stało się niezwykle błyszczące. Bliższe badania ujawniły, że myszy te miały 10-krotnie więcej aktywnych mieszków włosowych niż zwierzęta nie spożywające jogurtu.

Jednak to nie wszystkie niespodzianki, jakie sprawił jogurt. Uczeni spostrzegli, że u samców spożywających mleczny pokarm jądra stały się większe. Były o 5% cięższe niż u samców na normalnej diecie i o 15% cięższe niż u samców jedzących „śmieciowe“ pokarmy. Jądra pracowały też wydajniej. Samce z większymi jądrami zapładniały samice szybciej i miały więcej potomstwa. Z kolei samice, które jadły jogurt rodziły większe młode i lepiej potrafiły je wykarmić.

Erdman i Alm przypuszczają, że obecne w jogurtach mikroorganizmy probiotyczne powodują, że zwierzęta są zdrowsze, co pozytywnie wpływa na ich funkcje seksualne.

Niewykluczone, że podobny mechanizm działa też u ludzi. Epidemiolog Jorge Chavarro z Harvarda prowadzi właśnie badania, w ramach których szuka związku pomiędzy spożywaniem jogurtu a jakością nasienia u mężczyzn. Nasze wstępne wyniki są zgodne z tym, co zaobserwowano na myszach - stwierdził Chavarro.

jogurt futro jądra płodność nasienie