Komórki macierzyste z połową genomu

| Medycyna
dix; sxc.hu

Naukowcy z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, Columbia University Medical Center oraz The New York Stem Cell Foundation stworzyli nowy typ embrionalnych komórek macierzystych. Zawierają one pojedynczą kopię ludzkiego genomu. Zwykle w komórkach takich występują dwie kopie.

Na łamach pisma Nature uczeni poinformowali, że to pierwsze znane ludzkie komórki, które są w stanie przeprowadzić podział komórkowy z użyciem pojedynczego genomu.

Komórki Homo sapiens uznawane są za diploidy, gdyż zawierają dwa zestawy chromosomów, po jednym od każdego z rodziców. Jedynymi wyjątkami są komórki rozrodcze, które są haploidami, zawierającymi pojedynczy zestaw chromosomów. Haploidy nie mogą się dzielić.

Dotychczas nie udawało się stworzyć embrionalnych komórek macierzystych z komórki ludzkiego jaja. Podczas najnowszych eksperymentów uczeni wymusili na niezapłodnionym jaju przeprowadzenie podziału komórkowego. Następnie oznaczyli DNA fluorescencyjnym atramentem i wyizolowali haploidalne komórki macierzyste znajdujące się wśród większej populacji komórek diploidalnych. Uczeni wykazali, że uzyskane komórki haploidalne są pluripotencjalne, a zatem mogą się różnicować w rózne typy komórek, w tym w komórki nerwowe, serca czy trzustki, zachowując przy tym pojedynczy zestaw chromosomów.

Dzięki tym badaniom zyskaliśmy nowy rodzaj ludzkich komórek, które będą miały istotny wpływ na badania genetyczne i medyczne. Komórki te będą dla badaczy nowym narzędziem, dzięki któremu lepiej zrozumieją oni ludzki rozwój oraz powody, dla których rozmnażamy się płciowo, a nie z jednego rodzica - mówi główny autor badań, doktor Nissim Benvenisty z Uniwersytetu Hebrajskiego.

Komórki haploidalne pozwolą na łatwiejsze skanowanie genomu i łatwiejszą edycję genów. Mogą być również używane do opracowania terapii genetycznych dla wielu chorób, w tym cukrzycy.

Ta praca to wspaniały przykład współpracy pomiędzy różnymi instytucjami, która może rozwiązać fundamentalne problemy biomedycyny - stwierdził profesor Dieter Egli z Columbia University.

komórka macierzysta haploid genom