Komórki z moczu wcześniaków zregenerują nerki

| Medycyna
Tareq Salahuddin, CC

W moczu wcześniaków dzień po narodzinach występują komórki progenitorowe, które mogą się zróżnicować do dojrzałych komórek nerek. Belgijscy naukowcy mają nadzieję, że uda się to wykorzystać w medycynie regeneracyjnej.

U ludzi rozwój nerek kończy się ok. 34. tygodnia ciąży. Naukowcy od dawna poszukują metod regeneracji komórek tych narządów (próbowali np. "nakłonić" inne typy komórek do podjęcia funkcji filtrujących).

Elena Levtchenko i Fanny Oliveira Arcolino z Uniwersytetu Katolickiego w Leuven badały potencjał progenitorowych komórek nerek z moczu zdrowych dorosłych. Niestety, okazało się, że po zakończeniu dojrzewania nerek takie niezróżnicowane komórki są bardzo rzadkie. Z tego powodu pomyśleliśmy, że lepszą alternatywą może być mocz wcześniaków. Ich nerki nadal się bowiem rozwijają. Dzień po narodzinach zebraliśmy więc mocz wcześniaków i stwierdziliśmy, że w połowie przypadków próbki zawierają komórki progenitorowe. Mogły się one różnicować do dojrzałych komórek nerek. Były też wyposażone w mechanizmy zabezpieczające przed śmiercią komórkową - podkreśla Levtchenko.

Arcolino, doktorantka w laboratorium Levtchenko, wyjaśnia, że warto by pomyśleć, o wykorzystaniu komórek progenitorowych do regeneracji uszkodzonych nerek. Dodaje też, że niewydolność nerek może być konsekwencją przedwczesnego porodu, niewykluczone jednak, że zachowanie komórek progenitorowych pobranych z moczu tuż po porodzie i zastosowanie ich w terapii ocali życie wielu wcześniaków.

komórki progenitorowe nerek niewydolność nerek regeneracja mocz wcześniaki różnicowanie Elena Levtchenko Fanny Oliveira Arcolino