Składnik oliwy zapobiega guzom mózgu?

| Zdrowie/uroda
Sikachu! (Prem Sichanugrist), CC

Związek występujący w oliwie może zapobiec rozwojowi nowotworu mózgu.

Kwas oleinowy (OA), bo o nim mowa, sprawia, że występujące w komórkach białko MSI2 nie hamuje produkcji pewnego mikro-RNA - miR-7. Wpływając na aktywność konkretnych genów, miR-7 zapobiega zaś powstawaniu guzów mózgu.

Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu dokonali swojego odkrycia, prowadząc testy na ekstraktach ludzkich komórek i żywych komórkach. Eksperymenty zademonstrowały, że OA zaburza kompleksy białka i pierwotnych transkryptów RNA (pri-miR). W warunkach in vitro kwas oleinowy przywraca przetwarzanie pro-miR-7, które normalnie byłoby zablokowane np. przez MSI2.

Choć nie możemy na razie powiedzieć, że dieta zawierająca oliwę pomaga zapobiegać nowotworom mózgu, nasze wyniki pokazują, że w laboratorium kwas oleinowy wspiera produkcję cząsteczek hamujących rozwój guza. Dalsze badania powinny doprecyzować rolę spełnianą przez oliwę w podtrzymywaniu zdrowia mózgu - podsumowuje dr Gracjan Michlewski.

Autorzy publikacji z Journal of Molecular Biology wyjaśniają, że różne zestawy białek wiążących się z RNA wchodzą w interakcje z pierwotnymi i prekursorowymi transkryptami RNA (pri-miR i pre-miR), potranskrypcyjnie kontrolując ich biogenezę. OA wydaje się zaś regulować szlak biogenezy, remodelując kompleksy białek i pierwotnych transkryptów.

kwas oleinowy oliwa guz mózgu miR-RNA miR-7 Gracjan Michlewski