Nie przeszkadzać - anihilacja w toku

| Medycyna
frostnova, CC

Pokrywając leukocyty zabijającym komórki nowotworowe białkiem TRAIL (ligandem indukującym apoptozę związanym z TNF, ang. TNF-related apoptosis-inducing ligand), naukowcy z Uniwersytetu Cornella zademonstrowali anihilację metastatycznych komórek przemieszczających się przez krwioobieg. Dzięki temu zabiegowi ulegały one zniszczeniu przed dotarciem do zdrowych organów.

Z przerzutami wiąże się ok. 90% zgonów nowotworowych, lecz teraz znaleźliśmy sposób na wysłanie armii zabójczych leukocytów, które wywołując apoptozę - programowaną śmierć komórki - eliminują wędrujące komórki z krążenia. Po otoczeniu przez tych delikwentów komórka nowotworowa nie ma praktycznie szans na ucieczkę - wyjaśnia prof. Michael King.

Operacja i radioterapia są skuteczne w leczeniu guzów pierwotnych, lecz trudności związane z wykryciem metastatycznych komórek nowotworowych sprawiają, że leczenie rozprzestrzeniającego się nowotworu pozostaje problematyczne.

Podczas eksperymentów zespół Kinga ostrzykiwał próbki ludzkiej krwi i myszy dwoma białkami: selektyną E (klejem) i TRAIL. Razem łączyły się one z białymi krwinkami. Gdy dochodziło do nieuniknionego spotkania z komórkami nowotworowymi, los tych ostatnich był właściwie przypieczętowany.

Mechanizm jest o tyle zaskakujący i nieoczekiwany, że zmiana przeznaczenia leukocytów [...] okazuje się bardziej skuteczna niż bezpośrednie obieranie na cel komórek nowotworowych liposomami czy rozpuszczalnym białkiem.

W płynie fizjologicznym skuteczność białek w starciu z komórkami nowotworowymi sięgała 60%, lecz gdy proteiny trafiły do płynącej krwi, która oddaje siły, mieszanie i inne warunki panujące w ludzkim organizmie, wskaźnik skuteczności wzrósł do niemal 100%.

leukocyt biała krwinka anihilacja przerzut metastatyczny apoptoza TRAIL selektyna E Michael King