Znany lek na cukrzycę poprawia poziom cukru, modyfikując mikrobiom

| Medycyna
stkie (Stephan Kiessling), CC

Lek na cukrzycę - metformina - kontroluje poziom glukozy we krwi, modulując mikrobiom jelit.

To fascynujące, że nie jest do końca jasne, jak działa metformina, mimo że w praktyce klinicznej stosuje się ją od 60 lat [od 1957 r.] - podkreśla prof. Fredrik Bäckhed z Sahlgrenska Academy.

Wcześniej Szwedzi wykazali, że u pacjentów z cukrzycą typu 2. i po operacjach bariatrycznych mikrobiom jelit jest zmieniony. Prowadząc badania na chorych z nowo rozpoznaną cukrzycą, akademicy mogą sprawdzić, jak metformina wpływa na ich mikroflorę.

Autorzy publikacji z pisma Nature Medicine (oprócz Szwedów są to pracownicy Uniwersytetu w Gironie) zsekwencjonowali mikrobiom 22 pacjentów przed i po leczeniu. Grupę kontrolną stanowili ludzie zażywający placebo. Okazało się, że mikrobiom uległ ogromnej przemianie w ciągu zaledwie 2 miesięcy terapii. W ramach eksperymentów laboratoryjnych naukowcy wykazali, że metformina nasila wzrost paru gatunków bakterii, które wiążą się z lepszym metabolizmem.

Przeszczep myszom z wyjałowionym przewodem pokarmowym mikrobiomu ludzi przed i po leczeniu wykazał, że korzystny wpływ metforminy na glikemię można przynajmniej częściowo wyjaśnić modyfikacją mikroflory.

Specjaliści sądzą, że część ludzi nie reaguje na leczenie metforminą przez określoną konfigurację mikrobiomu. Obserwacje zespołu pomagają też odpowiedzieć na pytanie, czemu do bardzo częstych działań niepożądanych metforminy należą dolegliwości właśnie ze strony przewodu pokarmowego.

Wyobraźmy sobie, że w przyszłości możemy zmienić mikrobiom w taki sposób, że więcej ludzi reaguje na leczenie i nie występują efekty uboczne [...] - podsumowuje Bäckhed.

metformina glikemia mikrobiom cukier bakterie Fredrik Bäckhed