Stworzyli tysiące szczepów, by znaleźć jeden chodzący do tyłu

therealbrute, CC

Choć chodzenie do tyłu może się wydawać proste, dotąd naukowcy nie wiedzieli, jak układ nerwowy kontroluje to zachowanie. Teraz jednak biologom udało się wyhodować muszki owocowe zdolne do "księżycowego chodu" w stylu Michaela Jacksona. Ich raport na ten temat ukazał się w piśmie Science.

Genetycy z zespołu Barry'ego J. Dicksona stworzyli aż 3500 szczepów muszek. U każdego występował kontrolowany temperaturą włącznik, który po wejściu do inkubatora uruchamiał losową sieć neuronów. Okazało się, że w temperaturze 30°C VT50660-GAL4/UAS-trpA1 zaczynały sunąć do tyłu. Nawiązując do słynnego kroku tanecznego Jacksona, akademicy ochrzcili zmutowane owady "moonwalkerami".

Okazało się, że za zachowanie odpowiadały 2 neurony. Jeden znajdował się w mózgu, a jego wypustki sięgały do końca łańcuszka brzusznego. Drugi z kolei znajdował się w łańcuszku brzusznym i wysyłał aksony do mózgu. Neuron z mózgu (centrum dowodzenia reagujące na bodźce środowiskowe) działał jak bieg wsteczny - jego aktywacja uruchamiała chodzenie do tyłu. Drugi z neuronów funkcjonował jak hamulec - zatrzymywał poruszanie się do przodu, ale nie inicjował cofania.

Naukowcy zamierzają prześledzić połączenia tych 2 komórek z neuronami czuciowymi.

muszki owocowe chodzenie do tyłu moonwalker Barry L. Dickson