Najmniejsze 'szkło powiększające'

| Astronomia/fizyka
diveofficer, CC

Na University of Cambridge powstało najmniejsze "szkło powiększające" w dziejach, które skupia światło do skali pojedynczych atomów. Naukowcy z Cambridge i ich koledzy z innych krajów Europy wykorzystali złote nanocząstki, za pomocą których utworzyli najmniejsze na świecie zagłębienie optyczne. Jest ono tak małe, że wewnątrz mieści się pojedyncza molekuła. Zagłębienie skupia światło na przestrzeni mniejszej niż miliardowa część metra.

Stworzenie takiego "szkła powiększającego" otwiera nowe możliwości badania interakcji światła i materii. Niewykluczone, że umieszczone wewnątrz zagłębienia molekuły będą doświadczały nowych rodzajów reakcji chemicznych, co pozwoli na stworzenie nowych typów czujników.

Stworzenie nanostruktury do kontrolowania pojedynczych atomów nie było łatwe. Musieliśmy schłodzić naszą próbkę do temperatury -260 stopni Celsjusza by unieruchomić atomy złota - stwierdza Felix Benz, główny autor badań. Nasze modele sugerują, że w strukturze tej pojedyncze atomy mogą działać jak niewielkie piorunochrony skupiające światło, a nie energię elektryczną - dodaje profesor Javier Aizpurua z Centrum Fizyki Materiałowej w San Sebastian, który stał na czele zespołu zajmującego się teoretyczną stroną badań.

nanocząstka złoto światło