Nauczą się i przetrwają najmłodsi?

Tomas Sobek, CC

Młode nowozelandzkie papugi nestor kaka (Nestor meridionalis) uczą się lepiej niż osobniki starsze.

Julia Loepelt, Rachael Shaw i Kevin Burns z Uniwersytetu Wiktorii przeprowadzili serię eksperymentów na 104 ptakach w wieku od 4 miesięcy do 13 lat z Zealandia Sanctuary. Dwadzieścia cztery osobniki wzięły udział we wszystkich 3 eksperymentach.

W 1. eksperymencie pod drążkiem karmnika umieszczono drewniany blok. Papugi nie mogły jeść, chyba że odkryły, że drewno można odsunąć. Biolodzy zauważyli, że zadania nie umiał rozwiązać żaden osobnik powyżej 3. r.ż. Radziło sobie z nim natomiast ok. 40% młodszych ptaków.

W 2. eksperymencie usuwano drążek, na którym N. meridionalis musiały stanąć, by otworzyła się klapa karmnika. W tym przypadku kaka musiały wpaść na pomysł, by podejść z boku i otworzyć klapę osobiście. Udało się to połowie młodych ptaków i tylko 1 starszemu osobnikowi.

W 3. eksperymencie naukowcy mocowywali orzechy nerkowca do nitek, a następnie wiązali je do gałęzi. By dostać się do kąska, trzeba było wciągnąć/zwinąć żyłkę. Na rozwiązanie wpadły wszystkie młodsze papugi i tylko połowa starszych.

Autorzy publikacji z pisma Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences podkreślają, że ich badania wykazały, że młodsze kaka lepiej adaptują się do zmian w środowisku (prezentują większą giętkość zachowania, większą wytrwałość i różnorodność wypróbowywanych metod eksploracji).

Młode ptaki świetnie dobrze radziły sobie z rozwiązywaniem wszystkich 3 problemów. Sukces dorosłych zależał zaś od kontekstu i dotyczył w zasadzie wyłącznie 3. z opisanych sytuacji, która nie wymagała modyfikacji wyuczonej wcześniej reakcji.

nestor kaka Nestor meridionalis uczenie giętkość zachowania młode ptaki dorosłe Julia Loepelt Rachael Shaw Kevin Burns