Zidentyfikowano geny związane z niepowstrzymanymi wymiotami ciężarnych

| Medycyna
mahalie (mahalie stackpole), CC

Odkryto 2 geny, które wiążą się z niepowściągliwymi wymiotami ciężarnych (łac. hyperemesis gravidarum). GDF15 i IGFBP7 biorą udział w rozwoju łożyska i odgrywają ważną rolę we wczesnej ciąży i regulacji łaknienia.

Długo zakładano, że za ciężkie mdłości i wymioty odpowiadają hormony - gonadotropina kosmówkowa i estrogeny, ale podczas naszych badań nie znaleźliśmy na to dowodów - podkreśla Marlena Fejzo z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles.

Fejzo dodaje, że przypadkowo GDF15 i IGFBP7 wiążą się także z kacheksją nowotworową (wyniszczeniem), w przypadku której występują podobne objawy, jak w hyperemesis gravidarum.

Niepowściągliwe wymioty ciężarnych są 2. pod względem częstości przyczyną hospitalizacji kobiet spodziewających się dziecka. Niejednokrotnie pacjentkom trzeba dożylnie podawać płyny, a nawet stosować żywienie enteralne.

Wcześniejsze badania wykazały, że ciężkie mdłości i wymioty w czasie ciąży występują rodzinnie, co zasugerowało podłoże genetyczne. Mając to na uwadze, Kalifornijczycy porównali DNA dwóch grup kobiet: cierpiących na hyperemesis gravidarum i niemających w ciąży nudności/wymiotów. Okazało się, że różnice dotyczą właśnie GDF15 i IGFBP7.

W osobnym badaniu akademicy wykazali, że u kobiet z hyperemesis gravidarum poziomy białek GDF15 i IGFBP7 są anormalnie wysokie.

W przyszłości zespół Fejzo chce sprawdzić, czy stężenia białek GDF15 i IGFBP7 można w ciąży bezpiecznie zmienić i w ten sposób obniżyć ryzyko niepowstrzymanych wymiotów.

niepowstrzymane wymioty ciężarnych hyperemesis gravidarum geny GDF15 IGFBP7 Marlena Fejzo