Operacja matki korzystna dla dziecka

| Zdrowie/uroda
joe_13

Otyłe matki posiadają zwykle otyłe dzieci. Jednak nowe badania sugerują, że ten cykl międzypokoleniowej otyłości może przerwać... operacja u matki. Jak się okazuje, wpływa ona na funkcjonowanie genów dziecka.

Kanadyjscy badacze porównali dzieci otyłych kobiet z ich rodzeństwem urodzonym po przejściu przez matkę operacji bariatrycznej. Dowiedli w ten sposób, że dzieci urodzone po tym, jak matka schudła były chudsze od swojego starszego rodzeństwa. Były też obarczone mniejszym ryzykiem chorób serca i cukrzycy. Najbardziej zdumiewający był fakt, że u takich dzieci geny związane z problemami powodowanymi przez otyłość działały inaczej niż u ich starszego rodzeństwa. Sugeruje to, że dzieci urodzone po operacji matki mają większą szansę na utrzymanie zdrowia niż ich starsze rodzeństwo. Wpływ na geny oznacza wpływ na całe życie - mówi doktor Marie-Claude Vohl z Laval University.

Wydaje się, że po operacji matki warunki w jej organizmie zmieniają się na tyle, że wpływają na funkcjonowanie genów dziecka w macicy. To równocześnie kolejny dowód na to, że środowisko zewnętrzne, w tym przypadku macica, wpływa na funkcjonowanie genów. A także dowód, że otyłość matki nie wpływa tylko na nią, ale również decyduje o całym życiu dziecka.

Doktor John Kral z nowojorskiego SUNY Downstate Medical Center, który brał udział w kanadyjskich badaniach mówi, że uzyskane wyniki są bardzo logiczne. Otyła matka ma np. więcej cukrów we krwi, a zatem jest ich więcej w wodach owodniowych. Płody są marynowane i marynują się różnie, w zależności od wagi i zdrowia matki, mówi Kral.

Doktor Frederic Guenard, który stał na czele zespołu badawczego, porównał ze sobą dzieci 20 kobiet, urodzone przed i po operacjach bariatrycznych. Średnio dzięki operacji każda z kobiet straciła około 45 kilogramów. Uczony sprawdził ponad 5600 genów u starszego i młodszego rodzeństwa. Odkrył znaczące różnice w aktywności genów odpowiedzialnych za metabolizm cukru i ryzyko chorób serca. Jednak dopiero kolejne lata pokażą, czy różnice te istotnie wpłyną na życie badanych dzieci.

operacja bariatryczna otyłość matka dziecko geny choroby