Ostra białaczka szpikowa to nie 1, ale przynajmniej 11 chorób

| Medycyna
National Cancer Institute

Międzynarodowy zespół naukowców wykazał, że ostra białaczka szpikowa (ang. acute myeloid leukaemia, AML) to nie jedna, ale co najmniej 11 różnych chorób. Różnice genetyczne wyjaśniają, czemu jedni pacjenci reagują na leczenie lepiej od innych (czemu wskaźniki przeżycia są tak odmienne).

Naukowcy przyglądali się przypadkom 1540 osób z ostrą białaczką szpikową. Analizowali ponad 100 genów, o których wiadomo, że powodują białaczkę. Autorzy publikacji z New England Journal of Medicine odkryli, że pacjenci dzielą się na 11 grup. Dla każdej charakterystyczny jest inny zestaw zmian genetycznych oraz cech klinicznych.

Uzyskane informacje pomogą zaplanować nowe testy kliniczne i dopasować leczenie do konkretnego człowieka.

Dwie osoby mogą mieć coś, co pod mikroskopem wygląda na taką samą białaczkę, ale znajdujemy ogromne różnice na poziomie genetycznym. Te różnice genetyczne wyjaśniają, czemu mimo takiej samej terapii, jeden z pacjentów zostanie wyleczony, a drugi nie. Wykazaliśmy, że AML to zbiorowe określenie co najmniej 11 typów białaczki. Teraz możemy zacząć rozszyfrowywać tę genetykę, by dopracować testy kliniczne i rozwinąć diagnostykę - przekonuje dr Peter Campbell z Wellcome Trust Sanger Institute.

Kluczem do sukcesu opisywanego podejścia jest połączenie pełnego badania genetycznego dużej liczby pacjentów ze szczegółowymi informacjami nt. ich leczenia i przeżywalności. Dalsze studia nad AML pozwolą lepiej zrozumieć wzorce jej rozwoju oraz reakcje chorych na leczenie.

Dr Elli Papaemmanuil z Memorial Sloan Kettering Cancer Centre w Nowym Jorku podkreśla, że zespół zaczyna analogiczne prace nad innymi białaczkami.

ostra białaczka szpikowa AML typy rodzaje pełne badanie genetyczne Peter Campbell Elli Papaemmanuil