Najmniejszy wolno żyjący owad świata

Dr Alexey Polilov

Najmniejszym wolno żyjącym owadem na świecie jest chrząszcz z rodziny piórkoskrzydłych - Scydosella musawasensis. Najdrobniejszy ze zmierzonych osobników ma zaledwie 325 µm.

Wesley Eugene Hall z Muzeum Stanowego Uniwersytetu Nebraski opisał w 1999 r. S. musawasensis, opierając się na kilku egzemplarzach znalezionych w 1955 r. w Nikaragui. Dotąd nie można było jednak ustalić precyzyjnej długości owada, bo dostępne okazy poddano obróbce związanej z przygotowaniem preparatu do obserwacji pod mikroskopem. Wymiary można było wyznaczyć, oczyszczając najpierw chrząszcza, a to z oczywistych względów prowadziło do nieścisłości.

W lutym br. Alexey Polilov z Uniwersytetu im. M.W. Łomonosowa w Moskwie zebrał w Parku Narodowym Chicaque w Kolumbii 10 km na zachód od Bogoty aż 85 S. musawasensis. Odkrył je na warstwie grzybów Steccherinum sp., którymi chrząszcze się żywią.

Jak wyjaśnia Rosjanin, materiał utrwalono formaldehydem i 70% etanolem. Po wysuszeniu i powleczeniu złotem chrząszcze zbadano pod skaningowym mikroskopem elektronowym (SEM). Pomiarów dokonano za pomocą programu Meazure (Polilov opierał się na cyfrowych mikrofotografiach).

Pomiary 10 osobników wykazały, że najmniejszy miał 325 µm, największy 352 µm, a średnia długość wynosiła 338 µm. Szerokość żółtawobrązowego chrząszcza (maksymalna szerokość obu pokryw w spoczynku) to 98-104 µm. Cechą charakterystyczną owalnych S. musawasensis są czułki podzielone na 10 segmentów.

Co istotne, rekord z Kolumbii rozszerza zasięg występowania zarówno chrząszcza (dotąd znano go tylko ze stanowiska serii typowej z Nikaragui - Musawas nad rzeką Waspuc), jak kolonizowanych przez niego grzybów.

owad chrząszcz Scydosella musawasensis piórkoskrzydłe Park Narodowy Chicaque Alexey Polilov