Co rozwija gimnastyka mózgu?
Trening mózgu wzmacnia pamięć roboczą, ale nie inteligencję płynną, czyli zdolność dostrzegania złożonych relacji i rozwiązywania problemów (ang. fluid intelligence) - twierdzą naukowcy z Georgia Tech.
Podczas surfowania po Sieci trudno się nie natknąć na reklamę witryny obiecującej wyćwiczyć mózg, poprawić uwagę i zwiększyć iloraz inteligencji. Takie twierdzenia są szczególnie atrakcyjne dla rodziców dzieci z problemami szkolnymi - podkreśla prof. Randall Engle.
Amerykanin wyjaśnia, że silna korelacja między pojemnością pamięci roboczej (ang. working memory capacity, WMC) a inteligencją płynną sprawiła, że niektórzy zaczęli przypuszczać, iż zwiększając WMC, można także podwyższyć inteligencję płynną. To jednak zakłada, że oba konstrukty są jednym i tym samym lub że WMC stanowi bazę dla inteligencji płynnej.
Aby lepiej zrozumieć relację łączącą oba aspekty poznania, zespół Engle'a zebrał grupę 55 studentów, którzy mieli ukończyć 20-dniowy trening. Żeby mieć pewność, że ludzie pozostają zaangażowani, dodatkowo płacono im za poprawę wykonania. W jednym z wariantów eksperymentalnych (uproszczonym) studenci mieli przypominać sobie obiekty w kolejności prezentacji. W drugim (złożonym) należało zapamiętywać bodźce prezentowane w trakcie wykonywania innej czynności. Grupa kontrolna przechodziła trening wyszukiwania wzrokowego (podobnie jak inne zadania i to codziennie stawało się coraz trudniejsze).
Przed i po treningu badanych zbadano baterią testów - oceniano różne miary WMC oraz 3 dotyczące inteligencji płynnej. Okazało się, że wyłącznie u studentów z wariantu złożonego zaszedł transfer uczenia na inne zadania WMC. Żadna z grup nie wykazywała poprawy w zakresie inteligencji płynnej.
Wyniki sugerują, że studentom udało się poprawić zdolność aktualizacji i utrzymywania w pamięci informacji dotyczących zadań, pomiędzy którymi się przełączali.
Trening nie przełożył się na inteligencję płynną, bo jak wyjaśnia Engle, wysoka korelacja nie oznacza tożsamości. Wzrost i waga także są silnie związane, ale mało która racjonalnie myśląca osoba zakładałaby, że to jedna i ta sama zmienna. Gdyby to była prawda, tycie zwiększałoby wzrost, a chudnięcie prowadziłoby do kurczenia [...].
Komentarze (3)
TrzyGrosze, 29 października 2013, 08:57
"Trening mózgu wzmacnia pamięć roboczą, ale nie inteligencję płynną"
Jeszcze za szybko, na takie kategoryczne stwierdzenie, akurat po tym doświadczeniu.
Żeby za bardzo nie wchodzić w szczegóły, ponieważ proces podobny i dobrze rozpracowany, analogia do kulturystyki:
chłopaki z siłki dobrze wiedzą, że aby bicek urósł, trzeba go najpierw skatować (trening), potem dać materiał budulcowy (jakościowo nakarmić) i pozwolić odpocząć ( właśnie podczas regeneracji następuje wzrost bicka).
Tutaj mamy TYLKO trening.
Jadło i regeneracja (np sen); ponieważ notka nic o tym nie mówi, można przyjąć uśrednione wartości studenckie, czyli psie.
No i te 20 dni. Też krótko.
Dlatego, jeszcze jest nadzieja
des_, 7 listopada 2013, 23:03
potrzeba matką wynalazków. bez wiedzy nie ma inteligencji. same geny nie wystarczą by dowieść geniuszu u człowieka, którego edukacja była zaniedbywana od wczesnych lat.
myślę, że aby to orzec nie trzeba marnować ani czasu ani pieniędzy. takie badania to plac zabaw.
Astroboy, 8 listopada 2013, 14:10
Sądzisz, że taka jest teza tego artykułu?
Pewnie parę osób może się zdziwić, ale sądzę, że wydane tu pieniądze mogą zaprocentować. BTW, nie były to twoje pieniądze.