Zwyczaje żywieniowe wpływają na ochronę skóry przed słońcem

| Zdrowie/uroda
libertygrace0 (tiffany terry), CC

Odkrycia amerykańskich naukowców sugerują, że ludzie, którzy chcą się opalać, powinni unikać podjadania późną porą. W innym razie mogą być bardziej podatni np. na oparzenia słoneczne.

Badanie na myszach wykazało bowiem, że jedzenie o nietypowych porach zaburza zegar biologiczny skóry, w tym siłę działanie enzymu, który chroni ją przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym.

Choć potrzebne są dalsze badania, wyniki sugerują, że ludzie, którzy jedzą późno w nocy, mogą być bardziej podatni na oparzenia słoneczne i skutki długoterminowe, takie jak starzenie i nowotwór skóry - wyjaśnia dr Joseph S. Takahashi z Centrum Medycznego UT Southwestern.

Wyniki są zaskakujące. Nie sądziłem, że skóra zwraca uwagę na to, kiedy jemy.

W ramach eksperymentu niektórym myszom dawano pokarm wyłącznie w dzień (to nietypowa pora dla tych nocnych gryzoni). Okazało się, że pod wpływem promieniowania UVB w ciągu dnia występowały u nich większe uszkodzenia skóry niż w nocy. Można to wytłumaczyć, przynajmniej częściowo, przesunięciem cyklu dobowego enzymu naprawiającego uszkodzenia wywoływanie przez ultrafiolet - XPA.

U zwierząt karmionych o zwykłej porze (wieczorem) nie zaobserwowano zmiany cyklu dobowego XPA, dlatego były one mniej podatne na działanie UV w dzień.

Niewykluczone, że przy normalnym rozkładzie posiłków jest się lepiej chronionym przed ultrafioletem w ciągu dnia. Przy odchyleniach, tak jak u myszy, może dochodzić do przestawienia zegara biologicznego skóry.

Autorzy publikacji z pisma Cell Biology skupili się na czasie karmienia, ponieważ wcześniej ustalono, że czynnik ten wpływa na dobowe cykle narządów metabolicznych, np. wątroby.

Akademicy zauważyli, że zmiana schematu odżywiania nie tylko zaburza cykl XPA, ale i oddziałuje na ekspresję ok. 10% genów skóry.

posiłki pora opalanie skóra zegar biologiczny ultrafiolet XPA enzym cykl dobowy Joseph S. Takahashi