Związki roślinne chronią skórę przed negatywnymi skutkami radioterapii

| Medycyna
coniferconifer, CC

Międzynarodowy zespół naukowców zaprezentował badania, z których wynika, że do ochrony skóry przed negatywnymi skutkami radioterapii można z powodzeniem zastosować 3 naturalnie występujące związki: kwasy kawowy (CA), rozmarynowy (RA) oraz izomer trans kwasu cynamonowego (TCA).

Faruck Lukmanul Hakkim z Uniwersytetu w Nizwie i inni sprawdzali, jak wymienione wcześniej związki zabezpieczają przed negatywnym wpływem promieniowania gamma. Oceniali zmniejszanie poziomu reaktywnych form tlenu (RFT) w komórkach skóry oraz uszkodzeń genetycznych, zwłaszcza rozpadu podwójnej helisy DNA, w próbkach keratynocytów.

Okazało się, że CA, RA i TCA mogą zmniejszyć radiotoksyczność o, odpowiednio, 40, 20 i 15%. Efekt ochronny ma związek z usuwaniem reaktywnych form tlenu, ich chemiczną dezaktywacją oraz wzmacnianiem naturalnych mechanizmów naprawy DNA.

Naukowcy sugerują, by wykorzystać 3 kwasy przy ochronie skóry podczas łączonej chemio- i radioterapii. Przygotowywane właśnie badania mają oszacować potencjał mieszanek CA, RA i TCA.

radiotoksyczność promieniowanie gamma keratynocyty kwas kawowy kwas rozmarynowy izomer trans kwasu cynamonowego ochrona Faruck Lukmanul Hakkim