Odkryto nowe komórki, które regenerują wątrobę

| Medycyna
Newtown grafitti, CC

W wątrobie myszy, a potem ludzi odkryto komórki, które regenerują narząd bez ryzyka nowotworu.

Dotąd mechanizm naprawy pozostawał owiany tajemnicą, lecz wspierani przez Narodowe Instytuty Zdrowia badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego odkryli, że gdy liczba zdrowych komórek spada w wyniku wystawienia na działanie toksycznych związków, hybrydowe hepatocyty (HybHP) z triad wątrobowych tworzą nową tkankę znacznie skuteczniej od zwykłych komórek wątroby. Co ważne, namnażają się i rosną, nie powodując nowotworu, co zazwyczaj wiąże się z szybkimi podziałami komórek.

To pierwszy raz, kiedy wykazano, jak komórki wątroby przeprowadzają bezpieczną regenerację - zaznacza dr William Suk z Narodowego Instytutu Środowiskowych Nauk o Zdrowiu (National Institute of Environmental Health Sciences, NIEHS).

Naukowcy obserwowali działanie mysiej wątroby, na którą działano czterochlorkiem węgla. Po zregenerowaniu tkanki udało się wyizolować hybrydowe hepatocyty. W trzech niezależnych mysich modelach raka wątrobowokomórkowego, mimo intensywnych podziałów, HybHP nigdy nie dawały początku nowotworowi.

rak wątrobowokomórkowy hepatocyty hybrydowe HybHP regeneracja uraz uszkodzenie triada wątrobowa wątroba William Suk