Pierwsza europejska ryba jaskiniowa

Jasminca Behrmann-Godel

W systemie wód podziemnych w południowych Niemczech nurek amator odkrył pierwszą europejską rybę jaskiniową. Należy ona do rodzaju Barbatula.

Ryba jaskiniowa została odkryta zaskakująco daleko na północ, bo w Południowych Niemczech. To spektakularne, bo dotąd uważano, że plejstoceńskie zlodowacenia nie dopuściły do kolonizacji podziemnych habitatów tak daleko na północ - wyjaśnia Jasminca Behrmann-Godel z Uniwersytetu w Konstancji.

Badania genetyczne i wiedza nt. historii geologicznej regionu sugerują, że ryba pojawiła się w ciągu ostatnich 20 tys. lat. Lodowce musiały się najpierw wycofać, by system [wód] zaczął się w ogóle nadawać na habitat dla ryb - opowiada Arne Nolte z Instytutu Biologii Ewolucyjnej Maxa Plancka.

Mimo stosunkowo krótkiego stażu ewolucyjnego zwierzę wykazuje szereg przystosowań prawdziwej ryby jaskiniowej. Jak opowiada Jörg Freyhof z Leibniz Institute for Freshwater Ecology and Inland Fisheries w Berlinie, jego oczy stały się znacznie mniejsze, a ich kolor niemal zanikł. Pysk ryby porastają przypominające wibryssy wydłużone wąsy. Oprócz tego nozdrza są większe niż spokrewnionych ryb żyjących bliżej powierzchni.

Joachim Kreiselmaier ujrzał pierwsze ryby w sierpniu 2015 r., badając najgłębsze części systemu Dunaj-Aach, do których można się dostać wyłącznie latem i jesienią podczas dużej suszy. Ponieważ wydały mu się one dziwne, zrobił im parę zdjęć. Pokazał je później geologowi hobbyście Rolandowi Berce. Ten z kolei skontaktował się z Behrmann-Godel.

Przede wszystkim trzeba było kogoś z dobrym okiem, kto zdałby sobie sprawę, że to coś specjalnego. Odkrycie zależało od wyjątkowego nurka, jakim jest Joachim [...] - podkreśla Behrmann-Godel. Do miejsca, gdzie odkryto rybę, dotarło nie więcej niż 30 nurków. Z powodu złej zazwyczaj widoczności, silnego prądu, niskiej temperatury i labiryntu na wejściu większość nurków tu nie wraca - dodaje Kreiselmaier.

Jego samego uwaga ta jednak nie dotyczyła, bo w listopadzie 2015 r. w czasie kolejnej "misji" schwytał żywy egzemplarz. Dzięki niemu naukowcy mogli rybę lepiej zbadać. W 2016 r. Kreiselmaier złowił kolejne osobniki, co pozwoliło poznać morfologię i genetykę gatunku.

Autorzy raportu o pierwszej europejskiej rybie jaskiniowej z pisma Current Biology podkreślają, że jak widać, przystosowanie do podziemnego habitatu może zajść szybko, bo w ciągu "zaledwie" kilku tysięcy lat. Przypominają też, że cuda natury mogą się pojawić wszędzie, nawet na twoim własnym podwórku.

Prace nad genetyką czy cechami zachowania będą kontynuowane.

ryba jaskiniowa Barbatula południowe Niemcy system Dunaj-Aach Joachim Kreiselmaier