Jak samoloty wpływają na klimat
Większość z nas, słysząc o wpływie lotnictwa na klimat, pomyśli zapewne o emisji węgla, tym bardziej, że samoloty spalają olbrzymie ilości paliwa. Tymczasem, jak dowiadujemy się z nowo powstałego pisma Nature Climate Change, chmury tworzone obecnie przez samoloty, mają większy wpływ na klimat niż cała historyczna emisja produktów spalania paliwa lotniczego.
Autorzy artykułu informują, że wydzielanie węgla przez silniki to tylko jeden z wielu sposobów, w jaki samoloty wpływają na klimat. Istotny jest też fakt, że emisja ma miejsce wysoko nad Ziemią, że wydzielane są też tlenki azotu, jednak najbardziej znaczący jest udział samolotów w tworzeniu się chmur.
Obserwując lecący samolot, widzimy ciągnący się za nim ślad, smugę kondensacyjną. To nic innego jak chmura typu cirroculumus zbudowana z kryształków lodu. Z czasem kształt takich smug się zmienia tak, że są nie do odróżnienia od naturalnie powstałych cirrocumulusów.
Chmury tworzące się nisko nad Ziemią, ochładzają planetę, zatrzymując promienie Słońca. Jednak te, które powstają wysoko, właśnie tam, gdzie latają samoloty, przyczyniają się do ogrzania Ziemi, gdyż utrudniają ucieczkę ciepła oddawanego przez planetę.
Naukowcy, postanowili sprawdzić, w jaki sposób sztucznie powstające cirrocumulusy wpływają na klimat. Zidentyfikowali „gorące miejsca", w których panuje szczególnie duży ruch lotniczy, czyli USA, Europę i korytarz nad północnym Atlantykiem łączący Stary Kontynent z Ameryką Północną oraz Wschodnią Azję i północny Pacyfik. Ponadto miejscem dużej kumulacji sztucznych chmur jest centralna Europa, gdyż napływa tutaj powietrze z północnoatlantyckiego korytarza. Dane z takich miejsc nałożono na model klimatyczny ECHAM4. Z wyliczeń wynika, że średnio w skali globalnej cirrusy tworzone przez samoloty przyczyniają się do zwiększenia energii otrzymywanej przez powierzchnę planety o około 40 miliwatów na metr kwadratowy. Wziąwszy pod uwagę fakt, że sztuczne cirrusy ograniczają powstawanie naturalnych chmur, wpływ ten oszacowano na około 30 miliwatów na m2. Dla porównania w czasie cyklu słonecznego ilość energii docierającej do Ziemi zmienia się w granicach 1 wata na metr kwadratowy.
Niezależnie jednak od faktu, że formowanie się chmur jest najpoważniejszym przykładem wpływu lotnictwa na klimat, pocieszające jest, że chmury istnieją zaledwie kilka dni, nie niosą zatem ze sobą długotrwałych skutków.
Komentarze (3)
dajmon, 31 marca 2011, 21:17
Dlaczego węgla?
witek, 31 marca 2011, 22:48
ale BS nam próbują wcisnąć , to przykrywka dla chemtrails.
おくりびと, 24 listopada 2018, 21:09
Nie to tylko modyfikacja pogody, czyli geoinżynieria:
http://www.prisonplanet.pl/files/654004086/file/geo_prezentacja.pdf
http://www.prisonplanet.pl/audycje/audycja_prisonplanetpl,p205422562
Cytat ze strony CIA https://www.cia.gov/news-information/speeches-testimony/2016-speeches-testimony/director-brennan-speaks-at-the-council-on-foreign-relations.html
Another example is the array of technologies—often referred to collectively as geoengineering—that potentially could help reverse the warming effects of global climate change. One that has gained my personal attention is stratospheric aerosol injection, or SAI, a method of seeding the stratosphere with particles that can help reflect the sun’s heat, in much the same way that volcanic eruptions do.
An SAI program could limit global temperature increases, reducing some risks associated with higher temperatures and providing the world economy additional time to transition from fossil fuels. The process is also relatively inexpensive—the National Research Council estimates that a fully deployed SAI program would cost about $10 billion yearly.
As promising as it may be, moving forward on SAI would raise a number of challenges for our government and for the international community. On the technical side, greenhouse gas emission reductions would still have to accompany SAI to address other climate change effects, such as ocean acidification, because SAI alone would not remove greenhouse gases from the atmosphere.
On the geopolitical side, the technology’s potential to alter weather patterns and benefit certain regions at the expense of others could trigger sharp opposition by some nations. Others might seize on SAI’s benefits and back away from their commitment to carbon dioxide reductions. And, as with other breakthrough technologies, global norms and standards are lacking to guide the deployment and implementation of SAI.
Innym przykładem jest szereg technologii - często określanych wspólnie jako geoinżynieria - które potencjalnie mogłyby pomóc w odwróceniu ocieplających skutków globalnej zmiany klimatu. Jednym z nich, który zdobył moją osobistą uwagę, jest iniekcja aerosolowa w stratosferze, czyli SAI, metoda wysiewu stratosfery cząstkami, które mogą pomóc odbijać ciepło słoneczne, w podobny sposób jak wulkaniczne erupcje.
Program SAI może ograniczyć globalne wzrosty temperatury, zmniejszając pewne ryzyko związane z wyższymi temperaturami i zapewniając światowej gospodarce dodatkowy czas na przejście z paliw kopalnych. Proces ten jest również stosunkowo niedrogi - National Research Council szacuje, że w pełni wdrożony program SAI będzie kosztować około 10 miliardów dolarów rocznie.
Jakkolwiek obiecujące, posunięcie naprzód w sprawie SAI spowodowałoby szereg wyzwań dla naszego rządu i społeczności międzynarodowej. Z technicznego punktu widzenia redukcje emisji gazów cieplarnianych nadal będą towarzyszyć SAI w celu przeciwdziałania innym skutkom zmian klimatu, takim jak zakwaszenie oceanu, ponieważ samo SAI nie usunie gazów cieplarnianych z atmosfery.
Po stronie geopolitycznej potencjał technologii do zmiany wzorców pogodowych i korzyści dla niektórych regionów kosztem innych może wywołać ostry sprzeciw niektórych krajów. Inni mogą wykorzystać zalety SAI’s i wycofać się ze swojego zobowiązania do redukcji emisji dwutlenku węgla. I podobnie jak w przypadku innych przełomowych technologii, brakuje globalnych norm i standardów, aby kierować wdrażaniem i wdrażaniem SAI.
Lista dostawców pogody (tylko prywatni) brakuje wojska:
http://www.weathermodification.com/
https://www.weathertec-services.com/
http://sindicatum.com/meteosystems/
http://australianrain.com.au/index.html
http://www.nawcinc.com/wm.html
http://iceflares.com/
http://radiometrics.com/
https://www.americanelements.com/weather-modification
http://www.skywaterventures.com/
http://just-clouds.com/
http://www.dropletmeasurement.com/products
http://weathermod.org/aboutus/
http://weathermod.org/project-locations/
http://www.raindynamics.com/public_html/index.html
https://www.evergreenaviation.com/supertanker/
http://www.nawmc.org/
Pozostałe linki:
http://client.cntv.at/egu2015/PC6
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-31/geoengineering-to-alter-climate-change-moves-closer-to-reality
https://www.nature.com/articles/s41559-017-0431-0
https://www.news.com.au/technology/science/space/a-new-chinese-radar-facility-could-become-a-weapon-hiding-in-plain-sight/news-story/acbe423f03b2e1d042723892bb080bb8
http://agriculturedefensecoalition.org/sites/default/files/pdfs/5P_U.S._Air_Force_Document_Weather_Modification_Programs_sec3b_dod.pdf
https://www.geoengineeringwatch.org/documents/House of Commons The Regulation of Geoengineering 2009 to 2010.pdf
https://www.geoengineeringwatch.org/
https://chemtrailsnews.com/
Filmy amatorskie:
Don't Talk about the Weather https://archive.org/details/DontTalkAboutTheWeather_451
Nie rozmawiaj o pogodzie https://www.cda.pl/video/95221861
Prywatne loty w stratosferze https://www.youtube.com/user/Grochalscy/videos
Zapraszam do dyskusji na temat własnych doświadczeń i przekonań