Odnaleziono najstarsze ślady zwierzęcia

Geolodzy z kanadyjskiego University of Alberta odnaleźli ślady najstarszego znanego zwierzęcia. Żyło ono 585 milionów lat temu. Wcześniejsze najstarsze ślady zwierząt pochodziły sprzed 555 milionów lat.

Ernesto Pecoits i Natalie Aubet odkryli na terenie Urugwaju skałę, na której widoczne są ślady pozostawione przez centymetrowej długości zwierzę podobne do ślimaków nagich. O zwierzęciu wiadomo niewiele ponad to, że było dwubocznie symetryczne (bilateria).

Samego zwierzęcia nie znaleziono. Jak wyjaśnia paleontolog Murray Gingras gdy znajdujemy ślady zwierząt nieposiadających szkieletu, oznacza to, że nie znajdziemy samego zwierzęcia, gdyż ulegają one fosylizacji w różnych warunkach. Możemy zatem znaleźć albo ciało, albo ślady.

Kanadyjczycy przez dwa lata badali znalezioną skałę, a swoje wnioski konsultowali z innymi zespołami naukowców. Dopiero po wielu eksperymentach, podczas których korzystali m.in. z technologii spektrometrii masowej, byli w stanie precyzyjnie określić wiek znaleziska.

Przesunięcie aż o 30 milionów lat momentu, w którym na Ziemi pojawiły się zwierzęta, to kolejne wyzwanie dla specjalistów zajmujących się ewolucją.

ślad zwierzę skamieniałość