Przywiązanie odbite w produkcie
Czy sposób, w jaki nawiązujemy i rozwijamy swoje relacje z innymi ludźmi (tzw. style przywiązania), może wpływać na wybierane przez nas marki produktów? Jak najbardziej tak i to właśnie dlatego poszukujący intymności zdecydują się prawdopodobnie na dżinsy Gapa (Journal of Consumer Research).
W zależności od natury relacji między niemowlęciem a opiekunem, jednostka wypracowuje różne style przywiązania, które można scharakteryzować na dwóch wymiarach: lęku i unikania. Lęk odnosi się do stopnia, w jakim człowiek postrzega siebie pozytywnie lub negatywnie, podczas gdy unikanie dotyczy pozytywnego lub negatywnego postrzegania innych – tłumaczą Vanitha Swaminathan i Karen M. Stilley z Uniwersytetu w Pittsburghu oraz Rohini Ahluwalia z University of Minnesota.
Amerykanki uważają, że osobowości marek silniej wpływają na jednostki przywiązujące się lękowo. Ponieważ mają one niską samoocenę, używają cech przypisywanych produktom, by wyrazić i zaprezentować swoje idealne ja przyszłym partnerom.
Za pomocą baterii testów panie psycholog określiły style przywiązania badanych. Następnie zaprezentowały im produkty "podniecające" i "szczere". Osoby lękowe, które unikały relacji, wybierały dżinsy Abercrombie, postrzegane jako bardziej podniecające niż szczere. Dla odmiany ludzie lękowi poszukujący w relacjach intymności [styl ambiwalentny] z większym prawdopodobieństwem decydowali się na spodnie Gapa, opisywane jako szczere.
Komentarze (3)
lililea, 19 grudnia 2008, 08:17
Rządzą zysku np.producentów reklam ostatecznie odziera z tajemnicy mechanizmy kierujące ludźmi.
O dziwo myślę że skoro to i tak wszystko wychodzi i na jaw, ostatecznie przyniesie same korzyści.
Im więcej wiemy o sobie tym lepiej.
krlmk, 27 grudnia 2008, 15:37
Mmmhhm.
Z pewnością. Możemy zatem oczekiwać załamania się samoświadomości ludzkiej?
Swoją drogą, ta wieść kojarzy się mnie bardziej z wybraniem marki, jako dopasowaniem produktu do siebie, czy to przez krój, czy brzmienie nazwy... Pozostaje teraz wysłać parę e-maili z zapytaniem o pochodzenie materiału, i czy przypadkiem nie dostajemy produktu made in China kosztem Chin i poczuciem własnej wartości naszej.
wuszczyn-kawaX, 28 grudnia 2008, 18:17
Spoleczenstwo konsumpcyjne jest podatne na reklame albo ten, ktory malo mial za mlodu i na "starosc" gromadzi wszelkie dobra (do zycia niepotrzebne) badz zamienia sie w kolekcjonera. Zeruja na pierwotnych instynktach biednego czlowieka-konsumenta.