Nowy sposób na superkondensatory

| Technologia
University of Central Florida

Zespół naukowców z University of Central Florida (UCF) stworzył nowy proces budowania superkondensatorów, które przechowują więcej energii i wytrzymują ponad 30 000 cykli ładowania/rozładowywania. Osiągnięcie to może zrewolucjonizować wiele wiele elementów naszego życia, od samochodów po smartfony. Jeśli zastąpilibyśmy baterie tymi superkondensatorami, moglibyśmy naładować smartfon w ciągu kilku sekund i wystarczyłoby to na ponad tydzień jego używania - mówi Nitin Choudhary, jeden z członków zespołu badawczego.

Naukowcy od dawna wykorzystują nanomateriały do udoskonalenia superkondensatorów, które mogłyby wspomagać bądź zastępować baterie i akumulatory. Problem jednak w tym, że superkondensator o pojemności współczesnej baterii litowo-jonowej musiałby być od niej znacznie większy.

Uczeni z UCF prowadzi eksperymenty z nowo odkrytymi dwuwymiarowymi materiałami, których używa w superkondensatorach. Opracowaliśmy prosty chemiczny proces, za pomocą którego bardzo łatwo można zintegrować materiały dwuwymiarowe z tradycyjnymi - mówi główny autor badań, profesor Yeonwoong Jung. Jego zespół tworzy superkondensatory z milionów kabli o niewielkiej średnicy, które pokryte są dwuwymiarowym materiałem. Rdzenie kabli świetnie przewodzą prąd, zapewniając szybkie ładowanie i rozładowywanie kondensatora, a pokrywający je dwuwymiarowy materiał pozwala na przechowywanie dużej ilości energii. Pod względem gęstości energii, gęstości mocy i stabilności nasz nowy materiał przewyższa wszystko, co jest obecnie stosowane w niewielkich urządzeniach elektronicznych - mówi Choudhary. Stabilność to bardzo ważna cecha takich urządzeń. Współczesny akumulator litowo-jonowy może być ładowany około 1500 razy zanim jego pojemność zacznie znacząco spadać. Najnowsze superkondensatory wykorzystujące dwuwymiarowe materiały wytrzymują kilka tysięcy cykli ładowania/rozładowania. Tymczasem nowy superkondensator z UCF może być ładowany ponad 30 000 razy. Niestety nie jest on jeszcze gotowy do komercjalizacji. Jednak jest to działający prototyp, a nasze badania mogą mieć olbrzymi wpływ na wiele technologii - dodaje Jung.

superkondensator bateria akumulator energia UCF