Suszone śliwki chronią przed utratą masy kostnej po napromienieniu

| Zdrowie/uroda
David Pacey, CC

Jedzenie suszonych śliwek może chronić przed działaniem promieniowania jonizującego, które zwiększa uszkodzenie oksydacyjne tkanek szkieletowych, prowadząc do nierównowagi w przebudowie kości (metabolicznym obrocie kostnym).

Wywołany promieniowaniem jonizującym ubytek masy kostnej to potencjalny problem zdrowotny dla przedstawicieli pewnych zawodów [...]. Ma to odniesienie nie tylko do astronautów [...], ale i leczonych onkologicznie, którzy przechodzą radioterapię, pracowników elektrowni atomowej czy ofiar katastrof jądrowych. Zmiany w aktywności metabolicznej mogą prowadzić do zaburzenia integralności szkieletu i łamliwości zarówno u zwierząt, jak i ludzi poddawanych radioterapii - podkreśla dr Nancy Turner z Texas A&M AgriLife Research.

Amerykańscy naukowcy oceniali metody interwencji, w tym koktajle antyoksydantów, kwas dihydroliponowy (DHLA), ibuprofen i suszone śliwki, które mogą zapobiec uszkodzeniu kości pod wpływem promieniowania o niskim i wysokim przekazywaniu energii. Różne czynniki o działaniu przeciwutleniającym lub przeciwzapalnym badano pod kątem zdolności zapobiegania utracie masy kostnej i tłumienia w komórkach szpiku ekspresji genów, prowadzącej do rozpadu kości po naświetleniu promieniami gamma lub symulowanym promieniowaniem kosmicznym.

Jak wyjaśnia Turner, utrata masy kostnej pod wpływem promieniowania jonizującego zachodzi u gryzoni dość szybko. Suszone śliwki okazały się najskuteczniejsze w zmniejszaniu ekspresji genów związanych z rozpadem kości oraz zapobieganiu efektowi gąbczastych kości po napromienieniu fotonami albo ciężkimi jonami.

Suszone śliwki zawierają biologicznie aktywne składniki [np. polifenole], które mogą zostać wykorzystane w interwencjach do walki z utratą integralności strukturalnej po radioterapii czy długoterminowych lotach kosmicznych.

suszone śliwki promieniowanie jonizujące obrót kostny polifenole Nancy Turner