Sztuczna inteligencja zastępuje nie tylko robotników fizycznych

| Technologia
IBM

Japońska firma ubezpieczeniowa Fukoku Mutual Life Insurance zwolniła 34 pracowników i zastąpiła ich sztuczną inteligencją Watson Explorer. Klienci firmy będą załatwiali kwestię roszczeń z algorytmami sztucznej inteligencji, a nie z ludźmi. Fukoku zapłaciła IBM-owi 1,7 miliona USD za przygotowanie odpowiedniego mechanizmu i udostępnienie możliwości Watsona, a roczny koszt korzystania z usług superkomputera wyniesie 128 000 USD. Jednocześnie jednak przedsiębiorstwo zaoszczędzi ponad milion dolarów rocznie na kosztach wynagrodzeń. A to oznacza, że inwestycja zwróci się już po 2 latach.

Firma informuje, że wykorzystywano już do analizowania wniosków klientów oraz wyceny należnych odszkodowań ze względu na odniesione obrażenia. Sztuczna inteligencja sprawdziła się, więc zdecydowano o jej zatrudnieniu na pełen etat.

Działania Fukoku to tylko jeden z przykładów zajmowania przez sztuczną inteligencję kolejnych obszarów zarezerwowanych dotychczas dla ludzi. Niedawno Foxconn zapowiedział, że ma zamiar w przyszłości całkowicie zautomatyzować swoje fabryki, w których obecnie zatrudnia ponad 600 000 osób. Można się spodziewać, że coraz więcej firm będzie ogłaszało podobne plany. Podczas niedawnego Światowego Forum Ekonomicznego ujawniono raport, z którego wynika, że do końca 2020 roku sztuczna inteligencja może pozbawić pracy aż 5 milionów ludzi na całym świecie.

sztuczna inteligencja pracownik biurowy Watson