Sztuczne słodziki szkodzą mikrobiomowi

| Zdrowie/uroda
Pascal (pasukaru76), CC

Niektóre sztuczne słodziki i suplementy, które je zawierają, są toksyczne dla bakterii mikrobiomu.

Zespół z Uniwersytetu Ben-Guriona w Beer Szewie i Uniwersytetu Technologicznego Nanyang w Sungapurze wykazał, że względna toksyczność występuje w przypadku aspartamu, sukralozy, sacharyny, acesulfamu K, neotamu i adwantamu, a także 10 suplementów sportowych zawierających te substancje.

Zmodyfikowaliśmy [genetycznie] bioluminescencyjne bakterie E. coli, które świecą, gdy wykryją toksykanty i spełniają funkcję sondy będącej modelem złożonego systemu mikrobiologicznego [testowano 3 szczepy: TV1061, DPD2544 i DPD2794]. Zdobyliśmy kolejny dowód, że spożycie sztucznych słodzików wpływa niekorzystnie na aktywność mikrobiologiczną jelit, co z kolei może prowadzić do całego wachlarza problemów zdrowotnych - podkreśla prof. Ariel Kushmaro.

Autorzy publikacji z pisma Molecules przypominają, że wcześniejsze badania zademonstrowały, że sztuczne słodziki to zanieczyszczenia środowiskowe, występujące m.in. w wodach powierzchniowych czy wodzie do picia.

Prof. Kushmaro dodaje, że wykorzystany w studium bakteryjny panel bioluminescencyjny będzie można wykorzystać do wykrywania tych substancji w środowisku.

sztuczne słodziki aspartam sukraloza sacharyna względna toksyczność mikrobiom Ariel Kushmaro