Cząsteczki z telefonu pozwalają stworzyć profil stylu życia

| Zdrowie/uroda
Delgoff, CC

Cząsteczki znajdowane na telefonach komórkowych ujawniają wiele szczegółów na temat stylu życia i stanu zdrowia właściciela, np. zażywanych leków i preferencji kulinarnych.

Na 40 badanych aparatach naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego wykryli ślady kofeiny, przypraw, kremów czy antydepresantów.

Kalifornijczycy przetestowali za pomocą spektrometrii mas 500 próbek pobranych z 40 telefonów oraz dłoni. Później wyniki porównano z bazą danych cząsteczek i stworzono profil stylu życia użytkowników.

Analizując cząsteczki pozostawione na telefonach, potrafiliśmy powiedzieć, jakiej płci może być dana osoba, czy używa highendowych kosmetyków, farbuje włosy, pije kawę, woli piwo czy wino, lubi pikantne potrawy, leczy się na depresję, smaruje się preparatem z filtrem i spryskuje środkiem odstraszającym owady (a więc spędza dużo czasu na dworze) - wyjaśnia dr Amina Bouslimani.

Szczególnie długo tak na skórze, jak i na telefonach utrzymywały się środki na komary i filtry słoneczne (wykrywano je nawet po miesiącach nieużywania).

Zespół Bouslimani podkreśla, że za pomocą opisanej metody można zidentyfikować właściciela przedmiotu bez śladów palców, sprawdzić, czy pacjent zażywał leki i zebrać dane na temat ekspozycji danej osoby na zanieczyszczenia.

Warto przypomnieć, że w ramach wcześniejszego badania ta sama ekipa stwierdziła, że na ludziach, którzy nie myli się przez 3 dni, nadal występowały śladowe ilości produktów higienicznych i kosmetycznych.

telefon śladowe ilości cząsteczki styl życia Amina Bouslimani