Trawy morskie niezdolne do życia na lądzie

NSF Florida Coastal Everglades LTER Site

Międzynarodowy zespół naukowy zsekwencjonował genom Zostera marina, szeroko rozpowszechnionego gatunku trawy morskiej. W przeszłości roślina ta żyła na lądzie. Obecnie występuje wyłącznie w środowisku morskim. Trawa utraciła geny pozwalające jej przeżyć na lądzie. Jako, że świetnie zaadaptowała się do życia morskiego, jest dobrym modelem do badań nad adaptacją i ewolucją.

"Rośliny kwitnące pojawiły się i rozwijały na lądach, możemy więc spodziewać się, że zostera będzie dzieliła liczne cechy wspólne dla roślin lądowych. Badanie różnic powie nam, w jaki sposób dostosowała się do środowiska morskiego" - mówi Mats Topel z Goeteborga.

Naukowcy odkryli, że zostera nie tylko utraciła komórki potrzebne do oddychania na lądzie, ale nie posiada już genów koniecznych do powstania takich komórek. "To dobry przykład tego, że ewolucja jest nie tylko prostą akumulacją przydanych cech. Organizmy mogą zyskiwać też tracąc różne geny i cechy" - dodaje Topel.

Badania genomu traw morskich nie tylko zwiększy naszą wiedzę o ewolucji, ale pomoże chronić te niezwykle ważne rośliny. Wiążą one osady denne i stanowią schronienie dla młodych ryb i innych zwierząt, odgrywają ważną rolę w obiegu dwutlenku węgla i substancji odżywczych. W ostatnim czasie obserwuje się zanikanie traw morskich w wielu miejscach świata.

trawa morska zostera