Szukali i znaleźli

| Medycyna
wishuponacupcake, CC

Dzięki modelowaniu komputerowemu naukowcy z Houston Methodist przejrzeli tysiące istniejących leków. Sprawdzali, czy wśród nich nie kryje się jakiś, który zapobiegałby aktywacji komórek trójujemnego raka piersi, które rozprzestrzeniły się do mózgu.

Natrafili na edelfozynę, dopuszczoną przez Agencję Żywności i Leków (FDA) do 1. fazy badań (ang. Investigational New Drug, IND) pod kątem białaczki. Jak podkreślają autorzy publikacji z pisma Cancer Research, była ona także testowana jako lek na pierwotne guzy mózgu.

Akademicy wstrzyknęli myszom pobrane od chorych komórki macierzyste trójujemnego raka piersi. Po przeleczeniu gryzoni edelfozyną przerzutujące komórki macierzyste nie zaczęły rosnąć w mózgu.

Gdy komórki nowotworowe przemieściły się z gruczołów sutkowych do mózgu, edelfozyna nie dopuszczała, by komunikowały się one z komórkami mózgu - wyjaśnia dr Stephen T. Wong.

Po zdiagnozowaniu przerzutów do mózgu czas przeżycia trójujemnych pacjentek jest krótszy, co oznacza, że po dotarciu na miejsce komórki te adaptują się szybciej.

Trójujemne raki sutka to komórki nowotworowe, charakteryzujące się brakiem ekspresji zarówno receptorów steroidowych (ER/PR; estrogenowych i progesteronowych), jak i receptora HER2. Brak białek receptorowych oznacza, że leki przeciwnowotworowe nie mogą ich namierzyć i podczas leczenia trzeba się uciekać do bardzo agresywnych i toksycznych metod terapii.

Realne opcje terapeutyczne dla przerzutów do mózgu są bardzo potrzebne. Ponieważ edelfozyna została już zaaprobowana przez FDA, chcielibyśmy w ciągu kilku kolejnych lat przejść do II fazy testów klinicznych leku na metastatyczne nowotwory mózgu - podsumowuje prof. Hong Zhao.

trójujemny rak piersi przerzuty mózg aktywacja Stephen T. Wong Hong Zhao