Potwierdzono istnienie najcięższego znanego pierwiastka

| Astronomia/fizyka

Niemieccy naukowcy z GSI Helmholtzzentrum für Schwerionenforschung (Instytut Badań Ciężkich Jonów) potwierdzili istnienie najcięższego znanego pierwiastka - ununseptium - o liczbie atomowej 117. Pierwiastek nie występuje w naturze, został sztucznie wytworzony w akceleratorze w Darmstadt. Uzyskano go dzięki bombardowaniu izotopów Bk-249 atomami wapnia. Co jakiś czas dochodziło do połączenia jąder atomów, wskutek czego powstawał m.in. ununseptium.

Sto siedemnasty pierwiastek tablicy okresowej rozpada się w ciągu mikrosekund, podobnie jak wszystkie inne pierwiastki cięższe od uranu. Naukowcy przewidują jednak, że gdzieś wśród superciężkich pierwiastków pojawi się wyspa stabilności, pierwiastek, który nie rozpadnie się w ułamku sekundy. Jeśli takie przypuszczenie się sprawdzi, taki stabilny pierwiastek może posłużyć do produkcji nowych egzotycznych materiałów i wyjątkowych właściwościach.

Teraz, gdy potwierdzono istnienie ununseptium, nowemu pierwiastkowi zostanie nadana oficjalna nazwa. Jej wyborem zajmie się Unions of Pure and Applied Physics and Chemistry.

ununseptium pierwiastek