Ważki są zdolne do wybiórczej uwagi

dhobern (Donald Hobern), CC

Polująca ważka jest zdolna do wybiórczej uwagi. Dotąd istnienie tego procesu poznawczego potwierdzono jedynie u naczelnych.

Dr Steven Wiederman i prof. David O'Carroll z Uniwersytetu w Adelajdzie posłużyli się cienką szklaną sondą z czubkiem o średnicy zaledwie 60 nanometrów. Dzięki temu udało im się zbadać aktywność neuronów Hemicordulia tau - ważki z rodziny szklarkowatych (Corduliidae).

Dale Caville

Biolodzy odkryli, że w obecności więcej niż jednego celu wzrokowego komórki mózgu owada "fiksowały się" na wybranym obiekcie, zachowując się, jakby reszty nie było. Wybiórcza uwaga to podstawa ludzkiej zdolności selekcjonowania i reagowania na jeden bodziec w obecności rozpraszaczy (dystraktorów). Wyobraźmy sobie tenisistę, który musi dostrzec w chmarze małą piłkę pędzącą z prędkością niemal 200 km/h - by ją odbić, potrzeba [właśnie] wybiórczej uwagi. Na razie niewiele wiadomo o tym, jak proces przebiega w żywym mózgu. W ostatnich latach był to gorący temat na niwie neuronauk - podkreśla dr Wiederman.

Ważki polują na owady, często drobne, a te mogą latać w rojach. Kiedy już wybiorą cel, ich aktywność neuronalna odfiltrowuje inne potencjalne ofiary. Atak udaje się w 97% przypadków.

To ekscytujące, że po raz pierwszy udało nam się zademonstrować działanie mechanizmu podobnego do ludzkiej wybiórczej uwagi na poziomie pojedynczego neuronu bezkręgowca. Ostatnie badania pokazały, że występuje on także u naczelnych, ale tego można się było w końcu spodziewać - podkreśla prof. O'Carroll.

Australijczycy uważają, że ich odkrycia uda się wykorzystać w robotyce. W maszynach będzie można odtworzyć kopie układów neuronalnych ważek.

ważka Hemicordulia tau wybiórcza uwaga neurony Steven Wiederman David O'Carroll