Złożone życie powstało miliard lat wcześniej?

Maoyan Zhu

Naukowcy z Chin ogłosili znalezienie dowodów wskazujących, że wielokomórkowe eukarioty pojawiły się na Ziemi przed 1,5 miliarda lat, o niemal miliard lat wcześniej, niż dotychczas sądzono. Artykuł, opublikowany w Nature Communications, natychmiast wywołał burzę w środowisku naukowym. Część specjalistów uznała badania za wielki przełom, inni stwierdzili, że dowody są nieprzekonujące.

Po pojawieniu się pierwszych komórek życie przez długi czas pozostawało w pierwotnej prymitywnej formie. Naukowcy nazywają późniejszą część tego okresu "nudnym miliardem", gdyż wydaje się, że w rozwoju życia nie zaszły żadne zmiany. W pewnym jednak momencie na Ziemi pojawiły się eukarioty wielokomórkowe, organizmy złożone z wyraźnie oddzielonych od siebie komórek posiadających jądro komórkowe.

Nasze odkrycie przesuwa pojawienie się makroskopowych wielokomórkowych eukariotów o niemal miliard lat wstecz - mówi profesor Maoyan Zhu z Nankińskiego Instytutu Geologii i Paleontologii. Zhu i jego koledzy znaleźli w regionie Yanshan w prowincji Hebei 187 skamieniałości, z czego 1/3 miała jeden z czterech regularnych kształtów, co wskazuje na złożony organizm. Największe ze znalezisk mierzyło 30x8 centymetrów. To przekonujący dowód na wczesną ewolucję organizmów widocznych gołym okiem. To całkowicie zmienia naszą wiedzę o wczesnej historii życia - stwierdza profesor Zhu.

Wiek skamieniałości oszacowano na 1,56 miliarda lat, tymczasem najstarsze znane dotychczas skamieniałości takich rozmiarów liczą sobie 600 milionów lat. Phil Donoghue, profesor paleobiologii z Uniwersytetu w Bristolu mówi, że odkrycie Chińczyków do "wielka rzecz". Nie są to najstarsze eukarioty, ale z pewnością najstarsze wyraźnie wielokomórkowe eukarioty - stwierdził brytyjskich uczony. Ich istnienie wskazuje, że czasie, gdy żyły, poziom tlenu w atmosferze był wystarczająco wysoki, by umożliwić ich istnienie.

Tam nie ma nic, co sugerowałoby, że mamy tu do czynienia z eukariotami, a nie bakteriami - mówi Jonathan Antcliffe z Uniwersytetu w Oksfordzie. Jego zdaniem skamieniałość to prawdopodobnie kolonia bakterii, a nie pojedynczy złożony organizm. Prawdziwie wielokomórkowe organizmy powinny bowiem przybrać formę trójwymiarową, w której tylko część komórek ma kontakt ze światem zewnętrznym. To bardzo istotna cecha dla ich funkcjonowania, gdyż pozwala na transportowanie tlenu, składników odżywczych i molekuł sygnałowych. Z opinią Antcliffe'a zgadza się Abderrazak El Albani z Uniwersytetu w Poitiers, pomiary morfologiczne, same w sobie, są absolutnie niewystarczające, by stwierdzić, że te organizmy były wielokomórkowe, złożone czy były eukariotami. Sam El Albani wywołał w 2010 roku podobny spór, gdy na łamach Nature ukazał się jego artykuł opisujący odkrycie liczących 2,1 miliarda lat kolonii bakterii. Wielu specjalistów, w tym Zhu i Antcliffe, uznało to odkrycie za niewiarygodne.

życie eukarioty organizm wielokomórkowy