ALMA ruszyła pełną parą

| Astronomia/fizyka
ALMA

Dzisiaj z pełną mocą rozpoczyna pracę Atacama Large Milimeter-submilimeter Array (ALMA), największy na świecie projekt astronomiczny. Został on uruchomiony w drugiej połowie 2011 roku, a teraz będzie miał okazję w pełni pokazać, na co go stać.

ALMA to sieć radioteleskopów zbudowanych w Chile na wysokości 5000 metrów nad poziomem morza. Tym, co jest tak bardzo specjalne w tym miejscu, to fakt, że właśnie tutaj nad naszymi głowami praktycznie nie ma pary wodnej. Jest jej tak mało, że światło emitowane przez jakikolwiek obiekt w kosmosie dociera do nas praktycznie bez zakłóceń - wyjaśnia Gianni Marconi, astronom z ALMA. To największe obserwatorium, jakie zostało kiedykolwiek zbudowane - dodaje.

ALMA powstała niedaleko granicy Chile z Boliwią, w pobliżu miasta San Pedro de Atacama. Miejsce to jest wyjątkowe. Gdy uczeni badali ilość pary wodnej w atmosferze w tym miejscu, początkowo myśleli, że instrumenty badawcze są uszkodzone. Minimalna wilgotność to idealne miejsce pracy dla 66 anten ALMY, których średnica waha się od 7 do 12 metrów.

Społeczność naukowa chce używać ALMA podczas badań nad formowaniem się gwiazd, narodzinami planet. Interesuje nas nie tylko to, co dzieje się w Układzie Słonecznym, ale również to, w jaki sposób Układ powstawał po Wielkim Wybuchu - mówi dyrektor ALMA Thijs de Graaw.

Uczony podkreślił, że ALMA jest historycznym przedsięwzięciem, gdyż pracuje w takich zakresach długości, które pozwalają na zajrzenie poza powszechne w przestrzeni kosmicznej chmury pyłu i gazu.

ALMA Atacama Large Milimeter-submilimeter Array obserwatorium