Pierwszy procesor z DirectX 11
Podczas konferencji prasowej w Tajpei AMD pokazało pierwszy procesor graficzny obsługujący DirectX 11. Urządzenie ma zadebiutować już pod koniec bieżącego roku.
DirectX 11, a więc i obsługujące tę technologię CPU, wprowadzają do świata grafiki komputerowej trzy bardzo ważne elementy.
Pierwszy z nich to teselator, moduł odpowiedzialny za teselację, czyli zamianę brył w sieć składającą się z olbrzymiej liczby trójkątów. Im jest ich więcej, tym lepiej odwzorowany jest obiekt. Sprzętowo realizowana teselacja pozwala na osiągnięcie znacznie lepszej wydajności niż dotychczas i daje twórcy grafiki więcej swobody - nie musi on już poświęcać jakości grafiki na rzecz wydajności. Sprzętowa teselacja nie jest zupełną nowością. Zastosowano ją w układzie graficznym dla Xboksa 360 oraz w kartach graficznych od ATI Radeon HD 2000 po ATI Radeon HD 4000.
Kolejną nowością w DX11 jest shader powłoki (hull shader), odpowiedzialny za traktowanie danych wejściowych jako siatki powiązanych ze sobą danych o różnych częstotliwościach, co pozwala łatwo zmieniać jedną reprezentację powierzchni w inną. Dotychczas dokonywało tego specjalne oprogramowanie. Teraz zajmie się tym procesor graficzny, dzięki czemu uzyskamy znacznie bardziej realistyczne bryły o gładkich powierzchniach.
Inny ważny element to shader dziedziny (domain shader), który umożliwia jednorazowe generowanie przedmiotu i "pracę" z nim. Oznacza to, że karta graficzna wygeneruje np. budynek, a gdy nasz bohater ostrzela go i częściowo zniszczy, to GPU nie będzie musiał generować obrazu zniszczonego budynku, a jedynie zajmie się tymi fragmentami, które w czasie ostrzału uległy zmianie.
Wraz z DirectX 11 zadebiutuje też Shader Model 5.0, zwiększający dokładność renderingu.
Całość umożliwia szybsze, łatwiejsze i tańsze tworzenie gier komputerowych.
Biblioteki DX11 pojawią się wraz z Windows 7. Mniej więcej w tym samym czasie na rynek trafi nowy procesor graficzny AMD. Można się spodziewać, że i Nvidia nie zasypia gruszek w popiele i także pokaże wkrótce swój własny GPU z DX11.
Komentarze (5)
thibris, 3 czerwca 2009, 20:03
Jakoś nikt się nie kwapi do wykorzystywania DX10, a już chcą 11 ludziom wmawiać ? Podejrzewam, że ludzie podejdą do tego jak pies do jeża. Błędem było zamknięcie drogi DX10 na XP`eka, dzięki czemu nie mógł on zdobyć większego uznania.
mikroos, 3 czerwca 2009, 20:15
A może właśnie dlatego promują DX11, że DX10 się nie przyjął?
divine_wrath, 3 czerwca 2009, 20:59
Jeśli DX11 będzie "chodził" tylko pod Windows 7 to nie wróżę temu oprogramowaniu zbytniej popularności
Chociaż,może się mylę...
Sebaci, 3 czerwca 2009, 21:25
Być może, ale z drugiej strony minęło już trochę czasu od wprowadzenia DX10 A DX11 wprowadza parę poważnych zmian. Myślę że powinien się przyjąć jak DX9. Dostępny będzie zarówno na Windows Se7en jak i na Vistę.
thibris, 3 czerwca 2009, 21:37
I tylko ten Seven może go poratować, jeśli nie powtórzy sukcesu Visty