Nietypowy układ AR Scorpii

| Astronomia/fizyka
M. Garlick/University of Warwick, ESA/Hubble

Dzięki Teleskopowi Hubble'a odkryto nietypowy układ podwójny. W systemie AR Scorpii znajduje się szybko obracający się biały karzeł, który emituje elektrony. Te poruszają się niemal z prędkością światła z generowane przez nie promieniowanie trafia do pobliskiego czerwonego karła. Wskutek tego cały system pulsuje co 1,97 minuty, zmieniając zakres promieniowania od ultrafioletu do fal radiowych. Dotychczas nigdy nie znaleziono systemu z białym karłem

Położony w odległości 380 lat świetlnych od Ziemi system AR Scorpii składa się z białego karła wielkości Ziemi, którego masa jest 200 000 razy większa od masy naszej planety oraz z chłodnego czerwonego karła o masie 1/3 masy Słońca. Gwiazdy okrążają się co 3,6 godziny.

"AR Scorpii został odkryty przed 40 laty, jednak nie podejrzewaliśmy, jaka jest jego prawdziwa natura, dopóki w czerwcu 2015 roku nie zaczęliśmy go bliżej obserwować. W miarę naszych badań zadawaliśmy sobie sprawę, że widzimy coś niezwykłego" - mówi Tom Marsh z University of Warwick.

Fakt, że system emituje promieniowanie w szerokim zakresie częstotliwości wskazuje, iż pochodzi ono od elektronów przyspieszanych w polu magnetycznym, co można wyjaśnić obecnością wirującego białego karła. Wciąż jednak nie wiadomo, skąd pochodzą elektrony - z białego czy czerwonego karła.

AR Scorpii promieniowanie biały karzeł czerwony karzeł