Ostatnia dostawa z Europy

| Astronomia/fizyka
NASA

Do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zadokował piąty i ostatni pojazd dostawczy Europejskiej Agencji Kosmicznej. Automated Transfer Vehicle 5 (ATV-5) został wystrzelony przed dwoma tygodniami. Dostarczył on na ISS około siedem ton zaopatrzenia. To ostatnia misja ATV, teraz Europejska Agencja kosmiczna skupi się na budowie modułów zasilania i napędu dla tworzonego przez NASA załogowego Oriona.

ESA rozpoczęła dostawy na ISS w 2008 roku. Po zamknięciu programu ATV Międzynarodowa Stacja Kosmiczna będzie zaopatrywana przez dwie amerykańskie firmy prywatne, Rosję i Japonię.

ATV-5 dostarczył paliwo, wodę, przyrządy naukowe, żywność i inne towary. Zawiózł na ISS m.in. elektromagnetyczne urządzenie do lewitacji, które będzie wykorzystywane do lewitowania i podgrzewania próbek metali w stanie nieważkości. Eksperymenty mają pozwolić na udoskonalenie procesu odlewaniametali.

Po rozładowaniu ATV-5 zostanie załadowany odpadkami i urządzeniami, które nie są już potrzebne na ISS. Pod koniec stycznia pojazd zostanie odłączony od Stacji i spłonie w atmosferze Ziemi.

ATV Europejska Agencja Kosmiczna Międzynarodowa Stacja Kosmiczna ISS