Trójpalczasty prezent urodzinowy

Andrew M.X. Lima

Czy biolog może sobie wyobrazić lepszy prezent? Przed 5 laty w rezerwacie Salto Morato w Brazylii Michael Garey odkrył w dniu urodzin nowy gatunek żaby - pomarańczową i co najważniejsze tylko trójpalczastą Brachycephalus tridactylus.

Od 14 lutego 2007 r. do oficjalnego uznania odkrycia w czerwcu br. (opis gatunku ukazał się w piśmie Herpetologica) upłynęło co prawda dużo czasu, ale jak wspomina Garey, prowadził wtedy inne badania związane z ekologią, a że żaden herpetolog nie miał dostępu do tego rejonu, można było poczekać.

Andrew M.X. Lima Andrew M.X. Lima

Potrzebowałem 18 miesięcy, by od początku 2011 r. zebrać 7 nowych żab, udać się do muzeów, żeby porównać je z innymi gatunkami, zorientować się, że mam do czynienia z novum, napisać artykuł i w końcu opublikować go w periodyku.

Długość płaza nie przekracza 1,5 cm. W ciągu doby samce wydają ok. 30 zawołań godowych. Dr Garey, pracownik naukowy Universidade Estadual Paulista (Unesp), podkreśla, że na razie nie zna liczebności populacji, ale w przyszłości na pewno zostanie przeprowadzony spis. Żabie sprawy pochłaniają go bez reszty już od 10 lat. Teraz udał się zresztą na kolejną wyprawę, pamiętając o pierwszym spotkaniu, do którego doszło na wysokości 900 m n.p.m.

Płazy spędzają część życia w wodzie, a część na lądzie, dlatego ich cykl życiowy może stanowić biowskaźnik jakości środowiska. Skóra tych zwierząt jest przepuszczalna, dlatego są one bardziej podatne na promieniowanie ultrafioletowe. Poza tym należą do grupy organizmów zmiennocieplnych, co oznacza, że temperatura ich ciała zależy od temperatury otoczenia.

Brachycephalus tridactylus Salto Morato żaba trójpalczasta Michael Garey