Mikroraptor z superdługimi piórami

S. Abramowicz, Dinosaur Institute, NHM

W prowincji Liaoning na północy Chin znaleziono świetnie zachowaną skamieniałość dinozaura z piórami, która może dużo wnieść do zrozumienia techniki lotu tych zwierząt.

L. Chiappe, Dinosaur Institute, NHM

Changyuraptor yangi, bo o nim mowa, żył ok. 125 mln lat temu i miał ogon pokryty superdługimi piórami. Międzynarodowy zespół, który pracował pod przewodnictwem dr. Luisa Chiappe z Muzeum Historii Naturalnej Hrabstwa Los Angeles, uważa, że służył on do zmniejszania prędkości schodzenia i umożliwiał bezpieczne lądowanie.

Mając długość jednej stopy [30,48 cm], wspaniałe pióra ogonowe Changyuraptora są jak dotąd najdłuższymi okazami znalezionymi u upierzonego dinozaura.

Analiza mikrostruktury kości, którą przeprowadziła dr Anusuya Chinsamy z Uniwersytetu w Kapsztadzie, wykazała, że paleontolodzy natrafili na dorosłego osobnika. Ważył on 9 funtów (ok. 4 kg) i mierzył prawie 122 cm. Pióra występowały u niego na całym ciele, także na tylnych kończynach.

Liczne cechy, które przez długi czas wiązano z ptakami, w rzeczywistości wyewoluowały u dinozaurów na długo przed pojawieniem się ptaków. Chodzi m.in. o kości pneumatyczne, zachowania dot. gniazdowania, pióra i być może lot - wyjaśnia dr Alan Turner ze Stony Brook University.

Dr Michael Habib z Uniwersytetu Kalifornii Południowej podkreśla, że wydaje się sensowne, że największe mikroraptory miały wyjątkowo długie pióra ogonowe; mogły one [bowiem] potrzebować dodatkowej kontroli.

Nowa skamieniałość pokazuje, że zdolność lotu u dinozaurów nie ograniczała się do bardzo małych zwierząt [...]. Potrzebujemy więcej dowodów, by zrozumieć niuanse techniki, ale Changyuraptor stanowi duży krok w tym kierunku - podsumowuje Chiappe.

Changyuraptor yangi mikroraptor Chiny pióra ogon technika lot lądowanie Luis Chiappe