Autonomiczne ciężarowki w Niemczech

| Technologia
Daimler

Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Badenii-Wirtembergii wydało firmie Daimler zezwolenie na użytkowanie autonomicznych 18-kołowych ciężarówek na drogach wspomnianego kraju związkowego. Po raz pierwszy ciężarówki Future Truck 2025 zostały zaprezentowane podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego.

Pojazdy zostały wyposażone w czujniki, kamery i technologie, których celem jest utrzymanie pojazdu na środku pasa. Wykorzystują też trójwymiarowe mapy, dzięki czemu pokładowy komputer zna topografię terenu. Potrafi też łączyć się z innymi pojazdami i wymieniać z nimi informacje. Firma pracuje też nad technologią "Blind Spot Assist", która za pomocą radarów monitoruje otoczenie pojazdu i informuje o niewidocznych w lusterkach uczestnikach ruchu. Będziemy pierwsi, który wprowadzą tę technologię na rynek. Naszym celem jest stworzenie ciężarówki, która nie będzie powodowała wypadków - mówi Wolfgang Bernhard z Daimlera.

Przedstawiciele koncernu zapewniają, że ich autonomiczne ciężarówki będą kontrolowane przez człowieka. W kabinie będzie siedział kierowca, gotów w każdej chwili do przejęcia kontroli nad pojazdem. Jednak dzięki temu, że pojazd będzie autonomiczny, kierowca będzie mógł zajmować się innymi rzeczami np. planując na tablecie drogę i przestanki, dzięki czemu jego znużenie będzie o 25% mniejsze niż znużenie kierowcy zajmującego się wyłącznie prowadzeniem samochodu.

Także niemiecki rząd federalny jest zainteresowany rozwojem technologii autonomicznych pojazdów. Krajowe Ministerstwo Transportu podjęło już decyzję o rozbudowie infrastruktury elektronicznej na fragmentach autostrady A9 w Bawarii. Ma to pomóc producentom samochodów w testowaniu pojazdów autonomicznych w warunkach prawdziwego ruchu.

Daimler wydaje się najbardziej zaawansowaną firmą w dziedzinie autonomicznych samochodów ciężarowych. Firma w ubiegłym roku testowała swoje pojazdy na zamkniętym odcinku autostrady A14 pod Magdeburgiem. W maju bieżącego roku prowadziła testy na drogach Nevady i ma zgodę na ich wykorzystywanie na drogach publicznych tego stanu.

Warto tutaj przypomnieć o firmie Royal Truck and Equipment, która jeszcze w bieżącym roku rozpocznie testy specjalnych ciężarówek na Florydzie. Pojazdy te, w przeciwieństwie do samochodów Daimlera, będą jednak pozbawione kierowcy.

Daimler autonomiczna ciężarówka autonomiczny samochód